Goede zorg voor ernstig meervoudig beperkte mensen voldoet aan 7 kernpunten:
1. De cliënt is een uniek persoon en ontvangt zorg op maat. De zorginstelling en de cliënt hebben afspraken gemaakt over de ondersteuning die de cliënt nodig heeft. Deze afspraken zijn gebaseerd op beeldvorming over het functioneren, over de ondersteuningsbehoefte en over de cliëntgebonden risico’s. De gezondheidsrisico’s zijn in beeld en worden tot een minimum beperkt of gemotiveerd geaccepteerd.
2. De cliënt heeft, waar mogelijk, zelf de regie. De cliënt wordt als het nodig is, ondersteund bij het uitvoeren van de eigen regie. De cliënt krijgt individuele aandacht en bij hem/haar passende keuzemogelijkheden en ruimte voor eigen initiatief. Ouders of vertegenwoordigers van de cliënt zijn actief betrokken bij de keuze, besluitvorming en bij de evaluatie van de ondersteuning.
3. Professionals werken op een methodische wijze en multidisciplinair. Dat betekent dat zij in een proces werken van observeren, interpreteren, doelen stellen, interventies toepassen en evalueren. De betrokken professionals stemmen de afspraken over benodigde zorg af op de wensen en behoeften van de cliënt. De cliëntvertegenwoordiger is hierbij betrokken.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg bezocht 8 instellingen voor mensen met een ernstige meervoudige beperking. Op zoek naar wat goede zorg is als cliënten dat zelf niet altijd aan kunnen geven. Conclusie van de IGZ: het kan. Al zijn er ook nog verbeteringen nodig. Lees meer>>
4. Cliënten kunnen rekenen op professionals met voldoende actuele kennis en vaardigheden voor de zorg aan mensen met EMB.
5. Medewerkers werken op een verantwoorde manier met relevante en actuele richtlijnen, met protocollen en/of werkinstructies. Professionals handelen volgens beroepsstandaarden. Je kunt afwijken, maar alleen als de afwijking is besproken en op cliëntniveau is vastgelegd.
6. Medewerkers werken cliëntgericht, dat betekent dat ze betekenis geven aan de lichaamstaal en de stemmingen van de cliënt. De cliënt krijgt de zorg en ondersteuning die is afgestemd is op zijn/haar wensen en behoeften.
7. De zorgorganisatie werkt volgens een visie op zorg aan cliënten met EMB. De organisatie voert die visie op zorg aan cliënten met EMB in de praktijk uit en moet daarbij voldoen aan de randvoorwaarden voor het leveren van goede zorg.
Meer informatie over Kwaliteit van zorg voor mensen met EMB>>