1. Een praatje maken
Door even praatje te maken met mensen in de wijk kun je kennismaken met de bewoners, maar ook zicht krijgen op hun leefsituatie. Door deze contactmomenten investeer je in relaties, samenwerking en vertrouwen. Buurtbewoners zien dat je er bent en wie je bent.
Het effect: zo weten ze je makkelijker te vinden wanneer ze hulp nodig hebben.
2. Benoemen wat je ziet
Door te benoemen wat je ziet, nodig je iemand uit om te reageren en te praten over zichzelf en zijn of haar situatie. Zo worden mensen meer bewust en krijgen ze de ruimte om eigen conclusies te trekken.
Het effect: op deze manier is iemand eerder geneigd om zijn gedrag te veranderen.
3. Het goede voorbeeld geven
De sociaal werker is een rolmodel voor de buurtbewoners. Zij zien hoe jij een groep lastige jongeren aanspreekt, een opvliegende buurman kalmeert en hoe je omgaat met de wijkagent.
Het effect: door een positief voorbeeld te geven, leren buurtbewoners bewust of onbewust hoe het ook kan.
4. Meehelpen met een huishoudelijke klus
Door samen met de buurtbewoner een huishoudelijke taak aan te pakken, zorg je ervoor dat er een sfeer van vertrouwen ontstaat. Tijdens een klusje komt het gesprek vaak vanzelf op gang en geven buurtbewoners je sneller een inkijkje in hun leven.
Het effect: je kunt zo een breder beeld van de bewoner krijgen en aftasten welke problemen er mogelijk spelen.
5. Mensen het woord geven
Door mensen zelf het woord te geven, geef je hen de kans om hun eigen ideeën uit te leggen en oplossingen aan te dragen. Misschien zijn dat wel dingen waar je zelf nog helemaal niet aan had gedacht.
Het effect: je laat zo zien dat buurtbewoners gehoord worden, je stimuleert eigen regie en zelfstandigheid en laat zien dat ze zelf iets in hun mars hebben.
6. Social media inzetten
Social media zijn in feite online hangplekken waar je buurtbewoners ook kunt bereiken. Je kunt social media inzetten om verbinding te leggen, contact op te nemen met andere professionals en om een vinger aan de pols te houden. Ook kun je met social media jezelf en je eigen organisatie profileren.
Het effect: zo weet jij de buurtbewoners sneller te bereiken en vice versa. De lijnen met de wijk worden korter.
In de beschrijving van de interventie sociale media inzetten besteden we ook aandacht aan de nadelen ervan.We adviseren daarom om je goed te laten informeren zodat je het medium bewust en weloverwogen kunt inzetten.
Het promoten van Social media is niet sociaal. Deze bedrijven hebben a-sociaal privacy beleid waarvan je niet moet willen dat mensen er gebruik van maken. Deze bedrijven komen regelmatig negatief in het nieuws en dat is niet voor niets. Je hebt als werker en als instelling een voorbeeldfunctie en moet juist de kleine lettertjes lezen van Facebook en Twitter. (en als je dat eenmaal gedaan hebt dan klik je echt niet meer op accepteren)
Ja, wij besteden uitgebreid aandacht aan bewoners met elkaar in contact brengen en verbinden. Zelfs 4 van de 13 lichte interventies die we beschrijven in de publicatie gaan hierover namelijk:
verbindingen leggen tussen mensen,
sociale media inzetten,
inzet van netwerk stimuleren, en
mensen het woord geven.
Dus veel leesplezier
Ik heb de publicatie niet gelezen, maar ik hoop dat er in staat: mensen met elkaar in contact brengen en verbinden!