Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

7-puntenplan om ouderen uit de spoedpost te houden

De eerstelijnszorg aan ouderen gaat nog steeds te vaak via de spoedposten omdat zorgverleners niet op tijd signaleren. Maar ook omdat de tweedelijnszorg verstopt zit en ouderen nergens anders heen kunnen. Dat moet nu echt anders, vindt de seniorenorganisatie KBO-PCOB. Zij presenteert een 7 puntenplan om de eerstelijnszorg aan senioren te verbeteren.
zorg voor ouderen
Seniorenorganisaties vinden dat de zorg voor ouderen meer dichtbij en op de juiste plek moet worden georganiseerd. - Foto: iStock

In een open brief aan de politici die bezig zijn met de kabinetsformatie, doet KBO-PCOB een oproep om een ‘einde te maken aan de incident-gedreven zorg in Nederland’. De seniorenorganisaties zegt ‘van ruim 250.000 senioren te horen dat de nazorg na ziekenhuisopname problematisch is en vaak leidt tot heropname. Er moet snel een structurele oplossing te komen, nu ouderen constant tussen wal en schip vallen.’

7-puntenplan

De seniorenorganisaties vinden dat de zorg voor ouderen meer dichtbij en op de juiste plek moet worden georganiseerd. Dat is nog lang geen realiteit. In 2016 was er een toename van 19% van 65‐plussers op de Spoedeisende Eerste Hulp (SEH). Die tendens houdt aan in 2017. KBO-PCOB heeft een zelf een 7-puntenplan opgesteld om de zorg te verbeteren in plaats van dat ouderen steeds onnodig op de spoedeisende hulp terecht komen.

1. Meer aandacht voor preventie en vroegsignalering

Veel ouderen belandden vanwege een valpartij, longontsteking of alcoholmisbruik op de Eerste Hulp. Dit zijn aandoeningen en situaties die deels door preventie voorkomen kunnen worden.

2. Betere monitoring door de huisartsenpraktijk

De huisarts heeft tijd, kennis en kunde van problematiek van ouderen. Kwetsbaarheid ontstaat vaak geleidelijk, functies gaan langzaam achteruit. Door het risico op kwetsbaarheid tijdig te onderkennen, kan er vroeger de juiste hulp komen.

3. Goede doorverwijzing en afstemming huisartsenpost

Bij de huisartsenpost zijn gegevens van veel ouderen niet bekend. Er is niet altijd voldoende kennis over problematiek van ouderen en is de zorgvraag niet altijd duidelijk. Daardoor wordt te vaak naar de Eerste Hulp verwezen.

4. Voldoende opname- en herstelbedden

Tijdelijke acute opvangbedden, bedoeld voor een korte opname of herstel, zijn nu nog lang niet voldoende beschikbaar en vindbaar. Hier is een grote verbeterslag nodig.

5. Wijkverpleging: één aanspreekpunt

De wijkverpleegkundige heeft een belangrijke rol bij de zorg thuis. Maar ook bij een gecoördineerde overgang vanuit het ziekenhuis naar de thuissituatie.

6. Multidisciplinaire samenwerking

Ouderenzorg vraagt om intensieve samenwerking. Bij ouderen met complexe problematiek zijn veel zorgverleners en overheden betrokken. Alle ketenpartners moeten samen afspraken maken.

7. Seniorvriendelijke Eerste Hulp

In het ziekenhuis kan veel goed, maar ook fout gaan met oudere patiënten. Veel hangt af van goede afspraken. Binnen ons project Keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis omschrijven we de eisen waaraan een Spoedeisende Eerste Hulpafdeling moet voldoen om seniorvriendelijk te zijn.

Lees hier meer over het 7-puntenplan>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.