1. Bezwaar maken
Beoordeel je een aanvraag van een cliënt voor schuldhulpverlening? En komt deze niet in aanmerking voor hulp? Laat de cliënt dan ook altijd weten dat hij of zij bezwaar kan maken tegen jouw beslissing. Je beslissing is namelijk een besluit dat valt onder de Algemene wet bestuursrecht. Dit betekent dat je deze beslissing schriftelijk moet nemen en dat de beslissing een bezwaarclausule moet bevatten.
2. Iemand meenemen
Nodig je een cliënt uit voor een intake? Wijs in de uitnodiging voor het gesprek dan op de mogelijkheid iemand mee te nemen en/of het gesprek op te nemen. Op deze manier kan iemand na afloop van het gesprek nog eens terugvragen of -luisteren wat er allemaal aan de orde is geweest.
3. Checklist
Bied overzicht van stukken die zijn ingeleverd of nog moeten worden ingeleverd. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een checklist.
4. Verloop traject
Start je wel een schuldregelingstraject met een cliënt? Geen dan een beeld van het verloop van het traject, licht de verschillende stappen van het traject toe en leg moeilijke begrippen uit. Zo weet je cliënt tijdens het traject in welke fase hij zit en kan hij de betekenis van moeilijke begrippen terugzoeken.
Veel mensen in de schuldhulpverlening krijgen niet de juiste hulp. Omdat de samenwerking met de grootste schuldeiser, het Rijk, slecht is. En omdat de kwaliteit van schuldhulpverleners en bewindsvoerders onder de maat is. Lees meer >>
5. Informeer over vervolgstappen
Informeer je cliënt wanneer er een nieuwe stap in het schuldregelingstraject volgt. Geef aan wat je op dat moment van hem of haar verwacht en wat de vervolgstap is. Voorbeelden van stappen in het traject zijn het toezenden van de schuldregelingsovereenkomst en een brief over het slagen of mislukken van de minnelijke regeling.
6. Korte doorlooptijden
Stuur altijd aan op korte doorlooptijden van het schuldregelingstraject. Een korte doorlooptijd verbetert de effectiviteit van de schuldhulpverlening. Bovendien zorgt het ervoor dat iemand niet verder in de problemen komt.
7. Contactpersoon
Zorg ervoor dat je cliënt één vaste contactpersoon heeft tijdens het schuldregelingstraject. Verschillende contactpersonen zorgen voor verwarring. Het is voor iemand onduidelijk bij wie hij terecht kan met zijn vraag. Een vaste contactpersoon kan ervoor zorgen dat de vraag snel bij de juiste persoon in de organisatie terecht komt.
8. Budgetbeheer
Voer samen het budgetbeheer uit. Informeer je cliënt op tijd als er een probleem lijkt te ontstaan en zoek dan samen naar een duurzame, structurele oplossing. Uitgangspunt is dat je als schuldhulpverlener periodiek controleert of het budgetplan nog toereikend is.
Deze tips zijn niet nieuw maar al heel lang bekend bij goed opgeleide schuldhulpverleners. Een belangrijke reden waarom de schuldhulpverlening niet goed werkt is dat er teveel regels, protocollen en voorwaarden zijn, ook bij de schuldhulpverlening zelf. Logisch dat klanten zich niet melden, de sociale dienst werkt net zo. Zo lang dat blijft zal de problematiek alleen maar toenemen. Het gaat niet om 100.000 huishoudens maar om veel meer, zeker miljoenen. Deze problematiek levert teveel mensen geld op om het echt aan te pakken. Al wat hier gezegd wordt is terug te lezen in mijn studieboek over schuldhulpverlening, verschenen in 2011. Dus hoezo nieuws onder de zon?
Ik mis het bekijken bij beslagleggingen of de belastbaar vrije voet wel in acht wordt genomen. Zoniet hier actie op ondernemen