1. Begin met een open blik: wie zijn belangrijk in het leven van de cliënt?
2. Laat je leiden door de wensen en voorkeuren van de cliënt. Wie wil hij in zijn netwerk betrekken?
3. Kijk of het netwerk al eerder in kaart is gebracht, voordat je het zelf gaat doen.
4. Breng het netwerk in kaart als een startpunt, niet als einddoel.
5. Maak het netwerk tastbaar en zichtbaar en breng het regelmatig ter sprake.
6. Verbeter de kwaliteit van contacten. Dit is even belangrijk als het uitbreiden van het netwerk.
7. Verbind mensen op basis van vergelijkbare interesses en levensstijl.
8. Betrek ook buren en buurtbewoners waar mogelijk.
9. Geef niet op! Soms is tegenslag even nodig om tot een doorbraak te komen.
Je eigen netwerk aanspreken is de mantra die in zorg en welzijnsland klinkt. Een jubelstemming is het soms, stelt Wilco Kruijswijk van Movisie. ‘Als we het sociale netwerk van een persoon maar aanspreken dan zullen alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar zo zit het niet.’ Lees hier meer >>