‘Ik hoop dat mensen door de week van de Jeugdzorg een positievere kijk krijgen op ons werk,’ zegt Anne van de Weerdt, teamleider bij
XONAR
jeugdzorginstelling in Maastricht. ‘De laatste jaren is de jeugdzorg erg negatief in de media geweest. Zoals de vader die
zijn huis met zijn gezin in de brand stak
. En het meisje Rowena dat is vermoord. Afschuwelijk, laat ik dat voorop stellen. Bovendien hebben deze berichten het imago van de jeugdzorg geen goed gedaan. Alsof jongeren en hun ouders of verzorgers bij ons nooit in goede handen zijn.’
DrempelVoor de medewerkers in de jeugdzorg is het niet motiverend om te werken in een branche die beroerd scoort in de algemene opinie. Maar daar draait het Van de Weerdt niet om. ‘Het zijn vooral onze klanten voor wie de slechte berichten over jeugdzorg nadelig uitpakken,’ stelt de Maastrichtse teamleider. ‘Voor ouders en verzorgers van kinderen is het al heel erg lastig om de hulp in te schakelen van een jeugdzorginstelling. Die drempel wordt nog hoger als ze het idee hebben dat onze hulpverlening geen zin heeft. Zonder vertrouwen ben je immers niet zo geneigd om voor je kind hulp te vragen en te accepteren. Daarom is het heilzaam voor ze om te horen over werkzaamheden bij jeugdzorg die wél goed gaan.’
DraaiboekOm goede berichten over de jeugdzorg in de wereld te brengen, hebben de twaalf provincies, de Bureaus Jeugdzorg en de drie grootstedelijke regio’s de
Week van de Jeugdzorg
georganiseerd. Volgens een draaiboek vol landelijke en regionale activiteiten is er 2 tot en met 9 december van alles te zien en te doen. Hier vinden mensen antwoord op de vraag wat de jeugdzorg doet. En hoe hulpverleners jongeren met problemen weer toekomstperspectief bieden.
ZelfredzaamDe positieve publiciteit is gebaseerd op de waarheid volgens Van de Weerdt. ‘De jeugdzorg helpt heel veel jongeren. We leren ze op eigen benen staan en geven ze de ondersteuning op hun weg naar een zelfredzaam leven. En door de negatieve berichten zijn we nog kritischer naar ons werk gaan kijken. De begeleiding van ouders en verzorgers kon beter. We namen ze teveel verantwoordelijkheden uit handen. Terwijl ouders juist zelf hun eigen problemen moeten leren oplossen. Nu zet iedereen binnen onze organisatie zich daarvoor in.’
EffectiefAlle neuzen binnen XONAR staan dezelfde kant op, aldus Van de Weerdt. ‘We helpen mensen bij het vergroten van hun probleemoplossende vermogen. Jongeren, en hun ouders dan wel verzorgers. Dat leidt tot goede resultaten. Het individu geeft aan welke zorg of begeleiding nodig is. Door dat te bieden, kan de klant steeds beter zelfstandig uit de voeten.’
Lees ook:
Eén inspecteur voor alle jeugdzaken
//04 DEC 2006
Duitse jeugdzorg begint in Nederland
//05 OKT 2006
Problemen bij jeugd sneller opsporen
//19 SEP 2006
Meer weten?
Lees dan ook de
gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich
hier aanmelden
.
Door hier te klikken leest u de laatste editie
.
.