Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Lastige balans in zelfsturende teams

Zorgmedewerkers in zelfsturende teams moeten meer zelf regelen, waardoor het lastig kan zijn om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Zorgorganisaties moeten de vinger aan de pols houden bij medewerkers, waarschuwt Anke Valent.
Lastige balans in zelfsturende teams
Foto: ANP

De zelfsturende teamleden in de verpleging, verzorging en thuiszorg (VVT) krijgen steeds meer verantwoordelijkheden. Ze kunnen meer zelf indelen en regelen, maar ze hebben daardoor ook het gevoel dat ze hun werk meer in eigen tijd doen. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory onder 20.000 mensen.

Overwerkt

Het evenwicht tussen werk en privé blijft een punt van aandacht, stelt Anke Valent van het bureau voor medewerkers- en klantonderzoek. ‘Vooral de betrokken en bevlogen medewerkers lopen risico’, weet Valent.  Zij zetten zich continu in om de zorg te verbeteren. Doen ze dit te lang en intensief, dan kunnen ze overwerkt raken en langdurig thuis komen te zitten.

Coach

Zorgorganisaties kunnen bijvoorbeeld een coach aanstellen die de teams begeleidt in het zelforganiseren en om een goede balans tussen werk en privé te vinden, geeft Valent als aanbeveling. Ook moeten de teamleden elkaar kunnen aanspreken op het indelen van het werk en goed op elkaar letten dat ze niet te veel hooi op hun vork nemen.

We zitten in de transitie waarin professionals in Zorg en Welzijn anders moeten werken. Toch zijn er managers en teamleiders die denken dat ze zelf op dezelfde voet verder kunnen gaan. ‘Dat gaat absoluut knellen’, voorspelt Paut Kromkamp. Lees hier meer >>

Bureaucratie

De teams die de zorg helemaal zelf regelen kunnen wel veel efficiënter werken in vergelijking tot medewerkers in meer traditioneel ingerichte organisaties, blijkt uit het onderzoek. Zelfsturende teams kennen minder bureaucratie en de lijnen zijn korter tussen collega’s onderling en met de cliënten.

Cliënt

Zorgmedewerkers uit deze teams hebben ook het gevoel dat ze de cliënt beter kunnen helpen. ‘Een verklaring hiervoor is dat zelforganiserende teams een afgebakende, overzichtelijke groep cliënten bedienen. Er is dus echt zicht en focus op alle cliënten van een team.’

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.