Een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt enerzijds nog steeds dat deskundigheid (80%), betrouwbaarheid (63%) en kwaliteit (65%) van toepassing zijn op de zorgsector. Anderzijds vindt minder dan vier op de tien Nederlanders de zorgsector klantvriendelijk(38%) en persoonlijk (35%). Vooral ‘gebrek aan respect’ en een ’tekort aan aandacht en tijd’ liggen ten grondslag aan de onprettige ervaringen van een derde van de Nederlanders.
Vruchten
Met de komst van marktwerking en de introductie van onderlinge concurrentie in de zorg werd verwacht dat de klantgerichtheid van zorginstellingen zich sterk zou ontwikkelen. De ‘zorgconsument’ zou hier de vruchten van plukken. Opvallend is dat het aantal mensen dat de zorgsector een klantgericht imago toedicht sinds 2005 alleen maar verder is afgenomen.
Minder trots
Niet alleen de ‘zorgconsument’ is om een mening gevraagd. Bijna tweederde (63%) van de werknemers in de zorg hebben aangegenven dat hun werkomgeving er sinds de introductie van marktwerking niet efficiënter op is geworden. Zij geven in nog grotere getale (72%) aan dat ook de kwaliteit van zorg hieronder lijdt. Bovendien vindt bijna zeventig procent van deze groep hun werk er de laatste jaren niet leuker op worden. Waar in 2005 nog 55 procent aangaf trots te zijn op hun organisatie blijkt dat nu met bijna tien procent te zijn gedaald.
Het onderzoek naar de mening van de Nederlandse bevolking over de gezondheidszorg in ons land is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Newcom Research & Consultancy/Foto:ANP/Koen Suyk