Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Pottenbakkers in de Wmo-markt

In welzijnsmarketing draait alles om vertrouwen. En dat vertrouwen krijg je niet zomaar, dat moet je verdienen. Een aantal jaren geleden heb ik met mijn gezin een fantastische reis gemaakt door het prachtige zuiden van Marokko. Ik heb er twee pottenbakkerijen bezocht.
Ik geloof dat de enige weg in zakendoen door de valei van het Vertrouwen loopt.
Ik geloof dat de enige weg in zakendoen door de valei van het Vertrouwen loopt.

Ergens in de valei van de dadels belandde ik in de eerste pottenbakkerij. De potten en schalen waren supermooi. Toen ik het eerste schaaltje in mijn handen nam kwam uit het niets de pottenbakker op mij af gestoven met inpakpapier en wilde hij een veel te hoog bedrag afrekenen. Hij sprak geen Engels en probeerde mij steeds het schaaltje in mijn handen te duwen. Ik werd er bang van. Het was een rare vertoning (mijn kinderen hebben het er nog steeds over). Hij overdonderde mij compleet en ik wist niet hoe gauw ik uit zijn pottenbakkerij moest komen.

De tweede pottenbakkerij was in de buurt van Marrakech. De potten en schalen waren supermooi. Ik werd vriendelijk begroet door de pottenbakker waarna hij mij uitnodigde om in alle rust zijn waren te bekijken. Na een tijdje neuzen had ik een mooi groen olijvenschaaltje gevonden. De pottenbakker noemde mij zijn prijs nadat ik daarom had gevraagd. We hebben wat onderhandeld en zijn daar allebei zeer tevreden uitgekomen. En ik ben nog steeds reuze blij met mijn mooie olijvenschaaltje.

Onlangs was ik gastdocent aan de 5-daagse opleiding voor beleidsmedewerkers in de Wmo. We spraken over de Wmo-markt en het belang van profileren. En dan blijkt dat ook op de Wmo-markt opdringerige pottenbakkers rondlopen. Die profileren zien als heel hard roepen dat je de beste bent. Die altijd vooraan willen zitten. Die nooit luisteren. Die gelijk willen afrekenen. Die jou nog niet eens kennen en dan al roepen dat ze willen samenwerken.

En soms lukt het ze ook nog om iemand het schaaltje in de maag te splitsen. Omdat ze inspelen op angst en onzekerheid. Tijdens de lesdag hebben we er over gesproken hoe irritant zulke verkopers zijn, hoe ze samenwerking saboteren en totaal niet aan de klant denken.

Ik geloof dat de enige weg in zakendoen door de valei van het Vertrouwen loopt. Vertrouwen heb je niet zomaar, dat kun je niet opdringen. Vertrouwen moet je verdienen. Je kunt dit vertrouwen verdienen door heel veel te geven. Laat jouw klant alle schalen en potten oppakken, bekijken en proberen zo vaak en zo lang als hij nodig heeft om jou te vertrouwen. Dat is ook een manier van profileren en definitief mijn manier.

Geef zoveel als je kunt en zo vaak als je kunt. Houd je ogen open voor de deal maar realiseer je dat dit niet de snelle deal is die je misschien het liefst zou willen. Maar dat de volhouder op den duur alles terug zal krijgen wat hij gegeven heeft.

Als je op deze manier een betrouwbare en integere speler bent in de markt van de Wmo dan zul je ook over 10 jaar nog steeds succes hebben en klanten kunnen helpen die jou heel hard nodig hebben.

Vorig artikelDoodsteek of wake up call voor GGZ?
Volgend artikelGewoon om de keukentafel
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.