Volgens Van Yperen vallen succespraktijken en achterblijvende prestaties in de zorg voor jeugd nu nog onvoldoende op doordat de monitoring op resultaten gebrekkig is. De hoogleraar vreest dat de versnippering in verbeterinitiatieven alleen maar toeneemt door de transitie van de jeugdzorg naar gemeenten.
Collectieve ambities
Van Yperen hoopt dat praktijkwerkers, hun organisaties en gemeenten flink aan de slag gaan om collectieve ambities te formuleren en verbeteracties door te voeren die gebaseerd zijn op nieuwe ideeën, praktijkervaring en landelijk beschikbare kennis. Verbetering van onderop is van meerwaarde, vindt Van Yperen, maar als het daarbij blijft, remt het de vooruitgang.
Leerstoel
De leerstoel ‘Monitoring en innovatie zorg voor jeugd’ is door het Nederlands Jeugdinstituut gevestigd bij de Rijksuniversiteit Groningen, op het domein van de Orthopedagogiek aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Belangrijk doel van de leeropdracht is via onderzoek, onderwijs en samenwerking met het veld bij te dragen aan het realiseren van de benodigde meet- en verbeterbeweging.