Pro
‘In Slotervaart hebben ze zeker een goed effect gehad op de leefbaarheid. Daar was de overlast van met name Marokkaanse jongeren heel groot. Agenten waren er te weinig, en toen was de inzet van straatcoaches een gouden greep. Daarna zagen we echter dat de straatcoaches overal ingezet werden. Neem IJburg. Daar is voor jongeren niets te beleven, met als gevolg dat er geklaagd wordt over overlast door rondhangende jeugd. Dus zijn daar straatcoaches neergezet die zich net als die jongeren dood vervelen. Voor hetzelfde geld hadden daar voorzieningen gecreëerd kunnen worden, waardoor de verveling echt was afgenomen. Een straatcoach kost ongeveer evenveel als een politieagent, namelijk rond de 85.000 euro. Maar waar een agent boetes kan uitdelen en arrestaties verrichten, mogen die coaches bijna niks. Waar wij ons als SP tegen keren is het permanente karakter dat het middel straatcoach langzamerhand gekregen heeft. Soms is een straatcoach een goede tijdelijke oplossing, maar lang niet altijd noch overal. Daarom hebben we al driekwart jaar geleden de burgemeester om een evaluatie gevraagd, waarin hij uiteen zou zetten wat de toegevoegde waarde is van de diverse types toezichthouder. Toen kregen we alleen een opsomming van wie wat waar deed. Gelukkig heeft hij vorige week wel een echte analyse toegezegd, die na de zomer verschijnt.’
Laurens Ivens, fractievoorzitter SP gemeenteraad Amsterdam
Contra
‘Dat vind ik niet. Toen we in 2006 begonnen was de doelstelling van het stadsbestuur om het aantal van 119 jeugdgroepen die grote hinder in de stad veroorzaakten, op zijn minst in vier jaar te halveren. Dat is, mede door de inzet van straatcoaches, maar uiteraard ook van andere partijen zoals de politie en de stadsdelen, prima gelukt. Nu zetten we straatcoaches veel meer in naar gelang de ernst van de problemen. Destijds waren er in Slotervaart per dag dertig straatcoaches op pad, nu zijn het er tien. We zijn ook veel flexibeler gaan opereren. In Noord veroorzaken vooral blanke jongeren de overlast, daar zetten we witte straatcoaches in. In het centrum hebben bewoners vooral last van jongeren die uit andere wijken de stad intrekken. Ook die jongeren houden we in het oog. Maar wij bestrijden de overlast niet alleen met straatcoaches, we leggen ook huisbezoeken af bij de ouders van die jongeren. Zo’n 350 à 400 per jaar. In driekwart van de gevallen nemen de ouders daarna hun verantwoordelijkheid. En als de coaches zelf in de fout gaan, treden we keihard op, desnoods met ontslag. En dan is er nog dat verhaal van het geld. Het is echt niet zo dat een straatcoach 85.000 euro kost. Uit ons budget betalen we de coaches, maar ook de gezinsbezoekers, de meldkamer, coördinatoren en de huur van de vestigingen in de stadsdelen.’
Jack van Midden, directeur Stichting Aanpak Overlast Amsterdam
Zou het niet verstandiger zijn als Gemeente Amsterdam zelf de straatcoaches in dienst neemt ?Op die manier zou er veel belastinggeld bespaard worden.Neem vorbeeld van Gemeente Amstelveen.Weg met het private beveiligingsbedrijf die tonnen belastinggeld in zijn zak steekt.Weg met al die zakkenvullers die de regels aan hun laars lappen en ziekelijk te werk gaan.Gemeente Amsterdam moet zorgvuldiger met het belastinggeld omgaan en zelf coaches in dienst nemen.
Prima dat er door de SP kritische vragen gesteld worden. Dit is noodzakelijk van tijd tot tijd en houdt iedereen scherp. Dat jullie van Stichting Aanpak Overlast Amsterdam reageren met steekhoudende argumenten, ook prima. Ik zou zeggen, houdt de discussie gaande en blijf elk (gesubsidieerd) systeem kritisch toetsen. Dan leer je van fouten en zorg je dat betrokkenen niet indommelen. Iets wat nog te vaak gebeurt met gesubsidieerde projecten en hiermede het draagvlak onder de burgers ondergraaft. Terwijl uiteindelijk het probleem blijft bestaan en opgelost moet worden. Hangjongeren, indien dat het enige is wat ze doen, hangen, hebben zinnig tijdsverdrijf en goede coaching nodig. Met het overboord zetten van straatcoaches los je de problemen niet op. Dan zal er over een paar jaar weer iemand naar voren treden met het idee, hé laten we straat coaches inzetten en begint alles weer van voren af aan.