Het was hard knokken voor Mateman en medestanders om de maatschappelijke stage niet te laten uitdoven. De VVD zag lang niets in het plan van coalitiepartner CDA, omdat die vond dat scholen terug naar de kerntaken moesten. Uiteindelijk rolde er een fraai Hollands compromis uit: het aantal verplichte uren ging van 72 naar 30, en zo kwam het wetsvoorstel Maatschappelijke Stage toch door de Kamer. ‘Dat was een hele opluchting’, aldus Mateman. ‘Door de maatschappelijke stage kunnen leerlingen hun talenten ontdekken en organisaties die scholieren inzetten leren dat jongeren heel waardevol zijn.’
Praktijkvoorbeelden
Nu is het aan de voorstanders om aan te tonen wat dat in de praktijk oplevert. Een belangrijk instrument daarvoor is de website www.maatschappelijkestage.nl, waarop 96 praktijkvoorbeelden staan. Zo runnen leerlingen van de Kranenburgschool in Utrecht een buurtcentrum, doen scholieren in Eindhoven klusjes voor ouderen en chronisch zieken, en gaan tweedejaars in Den Haag de natuur in samen met ouderen.
Koudwatervrees
Mooie voorbeelden, maar beklijven ze? Volgens Mateman wel. ‘Deze initiatieven hebben stuk voor stuk een positief effect op de samenleving en zijn ontstaan uit brede samenwerkingsverbanden.’ Ze zegt aangenaam verrast zijn door de samenwerking tussen scholen en het maatschappelijke veld. ‘Koudwatervrees bij organisaties verdwijnt in hoog tempo, doordat ze zien wat het oplevert. Denk aan een frisser imago, nieuwe vrijwilligers en een vernieuwend aanbod van activiteiten.’
Uitgesmeerd
Een aandachtspunt is nog wel dat diverse scholen ervoor kiezen om de 30 uur in een week te stoppen. Mateman ziet liever dat het aantal uren uitgesmeerd wordt, omdat dat effectiever is. ‘Scholieren bouwen dan eerder een band met het werk en de mensen op.’
Kenniscentrum
Om de maatschappelijke stage verder te implementeren werd op 26 oktober het Kenniscentrum Maatschappelijke Stage geopend. Adviesorganisatie voor het onderwijs CPS en MOVISIE helpen scholen, ouders, leerlingen en het maatschappelijke veld bij het organiseren van maatschappelijke stages. Het kenniscentrum moet zijn werk doen in zwaar politiek weer, beseft ook Mateman zich. ‘Sommige scholen en organisaties blijven terughoudend vanwege financiële problematiek, en de nadruk vanuit Den Haag op de kerntaken.’ Ze is er echter van overtuigd dat de maatschappelijke stage zijn waarde zal blijven bewijzen. ‘We moeten allemaal creatiever worden. Scholieren kun je heel goed gebruiken om bijvoorbeeld ouderen niet in een isolement te laten komen. En denk eens aan bibliotheken die het heel moeilijk hebben. Die hebben toch het hele jaar door mensen nodig.’