De normen zijn niet nieuw, ze dateren zelfs uit het jaar 2000. Toen hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars afgesproken wat een redelijke wachttijd is in de niet-acute zorg, de zogenoemde Treeknormen. Helaas kan die wachttijd voor ggz-patiënten overigens nog steeds oplopen tot 10 weken!
Zorgplicht
Daarnaast kan een patiënt zich bij zijn zorgverzekeraar beroepen op de zorgplicht van de verzekeraar en vragen naar een alternatieve zorgaanbieder met kortere wachttijd. Moet de patiënt langer dan de norm wachten, dan is de verzekeraar verplicht een andere zorgaanbieder te vinden.
Als een ggz-patiënt op de wachtlijst komt in de specialistische zorg, dan kun je dat melden bij de zorgverzekeraar. Lees meer>>
Dit zijn de normen voor wachttijden in de ggz:
- Aanmeldwachttijd: 4 weken
Dat is de periode tussen het moment dat de patiënt belt voor een afspraak en de daadwerkelijk afspraak.
- Behandelingswachttijd tot eerste diagnose: 4 weken
Het aantal weken tussen het eerste contact met de zorgaanbieder en de diagnose
- Behandelingswachttijd diagnose tot aan behandeling: 6 weken
Dit gaat over het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de ambulante behandeling, dus niet in de kliniek.
- Behandelingswachttijd totaal: 10 weken
De tijd vanaf het eerste contact (tafspraak) tot behandeling.
- Behandelingswachttijd tot aan behandeling in kliniek: 7 weken
Het gaat hier om het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling in een kliniek.
Ambulante ggz
Zorgaanbieders van specialistische ggz, die zorg verlenen waarvoor de patiënt niet hoeft te worden opgenomen – de ambulante ggz – moeten altijd de wachttijden publiceren op hun website.
Lees meer over de ggz in het dossier Ambulantisering ggz>>