Volgens hen kan juist de aantrekkelijkheid van hun beroep verbeteren door meer waardering en verkleining van de afstand tussen top en werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek onder 1350 verpleegkundigen, verzorgenden, sociaal agogen en helpenden door het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL). Het percentage dat vindt dat directies nauwelijks op de hoogte zijn van de echte problemen schommelt al 10 jaar tussen de 50 en 60 procent.
Winst
‘In 2011 zien we over de hele linie een stabilisatie of licht positieve stijging in hoe verpleegkundigen, verzorgenden en sociaal agogen hun werk ervaren’, zegt NIVEL-onderzoeker Anke de Veer. Dat is gunstig, vindt ze, maar er is nog winst te halen in de waardering vanuit de directie. ‘Kennelijk is dat moeilijk te veranderen voor het management van zorginstellingen.’
Ontwikkelen
Volgens de onderzoeker kan de directie meer waardering uiten door het personeel bij het beleid betrekken en verantwoordelijkheid geven. ‘Als mensen de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen en loopbaanambities te realiseren, voelen ze zich ook gewaardeerd. Het is de moeite waard te onderzoeken of de medewerkers zich minder afhankelijk voelen van waardering of zich meer gewaardeerd voelen als je de zorg anders organiseert, bijvoorbeeld door meer zelfsturing of een andere teamsamenstelling.’
Werkdruk
Werkdruk is een factor die onlosmakelijk verbonden lijkt met de aantrekkelijkheid van het werken in de zorg, meent het NIVEL. Meer handen aan het bed (75%), minder administratie (66%) en verlaging van de werkdruk (65%) zouden het werken voor veel zorgverleners aantrekkelijker maken. Verpleegkundigen, verzorgenden en sociaal agogen geven aan dat hun beroep nog aantrekkelijker wordt als het werk anders wordt georganiseerd.
Bron: NIVEL