Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Dilemma: Wat als een cliënt de regels overtreedt?

Je signaleert dat je cliënt met een bijstandsuitkering zich niet aan de regels houdt. Wat moet je doen? En hoe ga je in gesprek met de cliënt zonder het vertrouwen te schaden? Gezondheids- jurist Monica de Visser en ethicus Jurja Steenmeijer geven advies.
© Gijs Kast
Voorbeeld: je werkt in een wijkteam en begeleidt mevrouw Dekker, een alleenstaande moeder die van een bijstandsuitkering leeft. Het gezin heeft een lange geschiedenis van geldzorgen, zit in de schuldsanering en het naderende einde van het traject geeft veel rust. Tijdens de hulpverlening merk je dat partner van mevrouw Dekker bij haar is komen wonen. Hij werkt en de gemeente is er niet van op de hoogte dat de twee zijn gaan samenwonen.
In het
Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.