Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Gemeente en mantelzorger zoeken elkaar in keukentafelgesprek

Sommige zorgvragers vinden een (keukentafel)gesprek best spannend of voelen weerstand tegen de professional die ‘even komt kijken wat zij wel of niet nodig hebben aan zorg’. Een goede benadering is daarom belangrijk. Maar daar gaat het volgens mantelzorger Cora Postema nog vaak mis.
'Je gaat als mantelzorger tegen het keukentafelgesprek opzien'
'Je gaat als mantelzorger tegen het keukentafelgesprek opzien' - Foto: ANP

Cora Postema is mantelzorger van haar man die in 2009 een ernstig herseninfarct kreeg. Ze heeft moeite met de manier waarop de gemeente Bodegraven-Reeuwijk de zorgvragers in haar gemeente benadert over de indicatiegesprekken. De toon die professionals en ambtenaren in het algemeen tegen mantelzorgers aanslaan, kan volgens haar veel beter om uiteindelijk samen tot een goede samenwerking te komen.

Indicatiegesprek

Dat begint volgens Postema al met de brief van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk die haar man begin dit jaar kreeg en waarin een huisbezoek voor een herindicatiegesprek wordt aangekondigd. ‘Er was geen vriendelijkheid en gelijkwaardigheid uit op te maken. Er staat heel direct geformuleerd: op die datum heeft u een afspraak en dan gaan wij kijken wat u kunt doen en wat uw familie kan doen. Ik mis iedere vorm van samenspraak en voelde meteen weerstand toen ik de brief las.’

Gemeente is tegen mij

‘De toon was alles behalve uitnodigend’, zegt ze stellig.  ‘De aanhef was geachte heer/mevrouw, terwijl de gemeente zou moeten weten dat het om mijn man gaat. Hij krijgt al jaren zorg. Je gaat als mantelzorger tegen zo’n afspraak opzien en denkt: de gemeente kent mij niet eens en komt mij nu vertellen wat ik moet. Ik weet dat het moeilijk is om niet te verzanden in beleidstaal, maar de toon in de trant van “wij weten het en wij helpen u wel of niet. U mag luisteren, wij gaan het u vertellen” vind ik niet constructief.’

Verbeteren

‘Hoewel dit wel maar één mening is, wil het niet zeggen dat het geen belangrijke mening is’, reageert verantwoordelijk wethouder Laura Leijendekkers. ‘We hebben ons meteen over de brief gebogen om te kijken waar we iets konden verbeteren. Waar we misschien vriendelijker en iets minder stellig konden zijn. We moesten nog twee derde van de brieven versturen dus de klacht van deze mantelzorger heeft een nuttig doel gediend.’

Hoe voer je een goed keukentafelgesprek? In het keukentafelgesprek moeten de professional en de cliënt samen op zoek naar de werkelijke zorgvraag en naar eigen oplossingen. Klinkt mooi, maar is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Lees deze tips voor een helder gesprek.

Spanning wegnemen

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk (tussen Woerden en Gouda) telt 10 dorpen en kernen, vertelt de wethouder. ‘We hebben onze inwoners vooraf veel geïnformeerd over de veranderingen in de zorg. In elk dorp zijn er bijeenkomsten georganiseerd. Dat heeft al veel spanning weggenomen.’ De Wmo-consulenten  gaan het eerste kwartaal van dit jaar alle gesprekken afronden in de gemeente, voorspelt Leijendekkers. Dat zijn er ongeveer 500.

Intervisie

De consulenten hebben een achtergrond in de zorg en weten hoe ze moeten indiceren. ‘Zij hebben wel extra scholing gehad, want het gaat hier niet alleen om een herindicatie. Het achterliggende idee is toch bezuinigen en dat kan best pittige gesprekken opleveren. Deze Wmo-consulenten komen wekelijks bij elkaar voor intervisie. Zij zeggen dat veel klanten de situatie ook begrijpen. Zo was er een mevrouw die zelf best wilde stoffen, maar dat nu eenmaal niet deed, want er kwam een hulp.’

Gesprek

Dat de gemeente een datum en tijdstip voorstelt voor het gesprek is vooral praktisch, geeft de wethouder toe. ‘Het zou niet werkzaam zijn om de klant het moment voor het gesprek te laten bepalen. Zeker omdat we de gesprekken voor april willen afronden. Maar mocht het echt niet uitkomen, dan zijn we flexibel genoeg om de afspraak te verzetten. Het is belangrijk dat de mantelzorgers van de klant er ook bij kunnen zijn.’

Telefonisch

Dat andere gemeenten het keukentafelgesprek telefonisch afhandelen, vindt Leijendekkers geen goede ontwikkeling. ‘Ik ben het daar pertinent mee oneens. Je hebt als gemeente de verplichting om te luisteren en de juiste beschikking af te geven. Dat kan alleen door een persoonlijk gesprek te voeren en niet over de telefoon.’

Utrecht heeft in november ruim 5000 inwoners laten weten dat zij nog maar anderhalf uur huishoudelijke hulp vergoed krijgen. Met zo’n 3600 inwoners is daarover een ‘uitgebreid telefoongesprek’ gevoerd. Niet acceptabel vinden critici >>

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Goede morgen,
    Ook wil ik graag nog even kwijt dat ikzelf een bekkeninstabiliteit heb en HSP-er ben en zwaar overbelast ben.
    Een eigen leven heb ik vrijwel niet meer! Ik zou therapie voor mijn bekken rug moeten krijgen maar aan mijzelf kom ik niet toe.
    Natuurlijk heb ik er niet echt voor gekozen om mantelzorger te zijn maar de omstandigheden dwingen mij daar toe!
    Ik zou er niet voor kiezen als het geen bittere noodzaak was.
    Ik vraag mij af hoe lang ik dit nog vol kan houden, mantelzorger voor 3 mensen te zijn.
    Ik moet mijn grenzen steeds verleggen en ja het niet serieus genomen worden door deskundigen en de bejegening van de meeste hulpverleners breekt me nog het meeste op!
    Ook door artsen!

  3. Dag,
    Ik ben mantelzorger van 3 mensen maar van de gemeente Raalte heb ik nog nooit wat gehoord over steun of begeleiding.
    Laat staan vergoeding, terwijl ik toch echt heel veel kosten moet maken!
    Met vriendelijke groet’
    Helma Weaver

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.