Schoenen zijn er in allerlei soorten en maten. Voor alledaags gebruik, voor speciale gelegenheden, veiligheidsschoenen maar ook comfortabele pantoffels.
Maatje te groot
Om plezier te hebben van je schoenen, is het belangrijk dat ze je passen. Niet te groot, niet te klein en geschikt voor de gelegenheid. Op je pumps de avondvierdaagse lopen is misschien niet echt handig. Zo is het ook met sociaal professionals. Pas jij bij de cliënt en zijn hulpvraag? Of ben je vanuit je expertise een maatje te groot of te klein. Misschien is een ander soort professional nodig? Een paar gedachten die bij me opkwamen in de vergelijking met schoenen vind je hieronder.
Inlopen
Nieuwe schoenen, je moet ze vaak even inlopen. Zo is het vaak ook in begin van de werkrelatie met je cliënt. Het kost soms even tijd om met elkaar om te leren gaan. Die inlooptijd is soms nodig om daarna prima te passen.
Knellen
Knellende schoenen, die doe je het liefst uit. Wanneer jij als hulpverlener te beknellend werkt, of wordt ervaren, dan wil de cliënt het liefst van je af. Misschien is het dan goed om even wat meer ruimte te geven?
Veiligheid
In bepaalde beroepen dragen mensen veiligheidsschoenen. Dit om hun voeten te beschermen tegen zware invloeden van buitenaf. Ik weet niet of je ze weleens gedragen hebt, maar heel flexibel zijn ze niet. Voor de betreffende situaties is dat juist heel belangrijk. Als professional moet je soms in onveilige situaties zo’n veiligheidsschoen zijn. Beschermend voor de cliënt door soms strakke regels te stellen. Maar veiligheidsschoenen zijn alleen nodig in risicosituaties, daarbuiten zijn ze beperkend door hun starheid. Mag de cliënt op tijd overstappen naar een ander soort schoen?
Te comfortabel
Pantoffels zijn bedoeld om je voeten warm te houden en horen comfortabel te zitten. Je komt erdoor in de relaxstand. Als je teveel als pantoffel fungeert voor je cliënt dan kun je deze ook te veel in de relaxstand zetten. Hij zal dan niet snel meer zelf in actie komen. Dan is het misschien tijd voor iets minder comfort, zodat hij weer van de bank af komt.
Schoenenkast
Kijk eens in je schoenenkast en neem een werkrelatie met een cliënt in gedachten. Welke schoen ben jij voor die persoon? Ben jij de pump die die onzekere vrouw meer zelfvertrouwen geeft? De pantoffel bij die inactieve cliënt of de veiligheidsschoen in dat gezin waar je twijfelt aan de veiligheid voor het kind?
Andere kijk
Door eens op een andere manier naar de relatie te kijken en vooral wat jouw rol bij de cliënt oproept, krijg je misschien wel een andere kijk op het gedrag van die cliënt en jezelf. En zit er geen schoen in je kast die past op je werk als sociaal professional? Dan ga je toch gewoon lekker shoppen!