Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Wie de schoen past

Je bent als sociaal professional misschien al met veel vergeleken, maar met schoenen? En toch ga ik dat doen in dit blog. Wat je daar mee opschiet? Dat je in ieder geval met een andere blik naar je schoenenkast kijkt…. En naar je contact met je cliënt.

De vorige keer banadrukte Jacqueline dat het belangrijk is dat sociaal werkers ook de mooie dingen van het leven blijven zien >>

Schoenen zijn er in allerlei soorten en maten. Voor alledaags gebruik, voor speciale gelegenheden, veiligheidsschoenen maar ook comfortabele pantoffels.

Maatje te groot

Om plezier te hebben van je schoenen, is het belangrijk dat ze je passen. Niet te groot, niet te klein en geschikt voor de gelegenheid. Op je pumps de avondvierdaagse lopen is misschien niet echt handig. Zo is het ook met sociaal professionals. Pas jij bij de cliënt en zijn hulpvraag? Of ben je vanuit je expertise een maatje te groot of te klein. Misschien  is een ander soort professional nodig? Een paar gedachten die bij me opkwamen in de vergelijking met schoenen vind je hieronder.

Inlopen

Nieuwe schoenen, je moet ze vaak even inlopen. Zo is het vaak ook in begin van de werkrelatie met je cliënt. Het kost soms even tijd om met elkaar om te leren gaan. Die inlooptijd is soms nodig om daarna prima te passen.

Knellen

Knellende schoenen, die doe je het liefst uit. Wanneer jij als hulpverlener te beknellend werkt, of wordt ervaren, dan wil de cliënt het liefst van je af. Misschien is het dan goed om even wat meer ruimte te geven?

Veiligheid

In bepaalde beroepen dragen mensen veiligheidsschoenen. Dit om hun voeten te beschermen tegen zware invloeden van buitenaf. Ik weet niet of je ze weleens gedragen hebt, maar heel flexibel zijn ze niet. Voor de betreffende situaties is dat juist heel belangrijk. Als professional moet je soms in onveilige situaties zo’n veiligheidsschoen zijn. Beschermend voor de cliënt door soms strakke regels te stellen. Maar veiligheidsschoenen zijn alleen nodig in risicosituaties, daarbuiten zijn ze beperkend door hun starheid. Mag de cliënt op tijd overstappen naar een ander soort schoen?

Te comfortabel

Pantoffels zijn bedoeld om je voeten warm te houden en horen comfortabel te zitten. Je komt erdoor in de relaxstand. Als je teveel als pantoffel fungeert voor je cliënt dan kun je deze ook te veel in de relaxstand zetten. Hij zal dan niet snel meer zelf in actie komen. Dan is het misschien tijd voor iets minder comfort, zodat hij weer van de bank af komt.

Schoenenkast

Kijk eens in je schoenenkast en neem een werkrelatie met een cliënt in gedachten. Welke schoen ben jij voor die persoon?  Ben jij de pump die die onzekere vrouw meer zelfvertrouwen geeft? De pantoffel bij die inactieve cliënt of de veiligheidsschoen in dat gezin waar je twijfelt aan de veiligheid voor het kind?

Andere kijk

Door eens op een andere manier naar de relatie te kijken en vooral wat jouw rol bij de cliënt oproept, krijg je misschien wel een andere kijk op het gedrag van die cliënt en jezelf. En zit er geen schoen in je kast die past op je werk als sociaal professional? Dan ga je toch gewoon lekker shoppen!

Vorig artikelBlog: Principiële gelijkheid
Volgend artikelBlog: Explosie van contracten
Jacqueline Schilling (1965) werkt sinds januari 2023 als digitaal begeleider bij DigiContact . Ze is van oorsprong sociaal werker en heeft ervaring in het brede spectrum van het Sociaal Domein. Zij gelooft in de waarde van ontmoeting en echt contact. Hieruit ontstaat verbinding. Vanuit haar functie wil ze de lezer in deze column meenemen in haar ontdekkingstocht in de wereld van nieuwe digitale mogelijkheden binnen het werkveld.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.