Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Jongeren moeten meer vanzelfsprekend de dialoog aangaan’

Hoe ga je als jongere met een migratieachtergrond om met zaken als uitsluiting, discriminatie en confrontaties? Dat is één van de vragen waar het project ‘This is me!’ van Kennisplatform Integratie & Samenleving antwoord op moet geven. Projectleider Jamila Achahchah: ‘Ik kan wel zeggen dat de resultaten van This is me! iets zijn om trots op te zijn. Het project heeft mijn verwachtingen overtroffen.’

This is me! is in 2015 opgestart nadat er bij Kennisplatform Integratie & Samenleving veel signalen binnenkwamen dat jongeren met een niet-westerse afkomst discriminatie ervaren en worstelen met hun eigen identiteit, religie en het creëren van een eigen plek in de Nederlandse samenleving. Achahchah: ‘Al deze aspecten zorgen voor vervreemding. Daarom vroegen we ons af wat we hieraan kunnen doen.’

Radicalisering

De inhoud van This is me! is gevoed vanuit de praktijk. ‘We hebben gesproken met jongeren en we hebben zelforganisaties en moskeeën bezocht. We wilden weten wat er leeft en wat er nodig is. De paar jongeren die radicaliseren zijn niet het probleem waar This is me! zich op richt, we richten ons op de kern: veel jongeren voelen zich niet thuis en worden daardoor beïnvloedbaar. Het gaat om de vraag: wie ben ik? En hoe ga ik daarmee om binnen het kader van de Nederlandse samenleving? Wat zijn de verschillende normen en waarden en hoe ga ik om met botsingen?’

Wat kun je als jongere zelf doen om sociale uitsluiting te voorkomen? Dat is één van de vragen die het Kennisplatform Integratie & Samenleving wil beantwoorden met het project This is me!. Lees meer >>

Weerbaarheid

Het project bestaat uit verschillende onderdelen. Zo is er bijvoorbeeld een essaywedstrijd gehouden waarbij deelnemers beschreven hoe zij hun plek opeisen in de Nederlandse samenleving, zijn er volgens het ‘train de trainer’ principe trainingen gegeven om de weerbaarheid en de kennis over de eigen identiteit van jongeren te vergroten en zijn er met behulp van partners pilots opgestart in verschillende gemeenten. Achahchah: ‘Deze partners hebben zelf te maken met jongerenwerkers, hebben een grote achterban en houden zich ook bezig met onderwerpen als discriminatie en het zoeken naar je identiteit. Wij ondersteunen onze partners en volgen ze met advies en procesevaluatie en denken met ze mee zodat zij hun doel kunnen realiseren: versterking van identiteit en weerbaarheid jongeren.’

Vervreemding en onthechting

This is me! loopt nog door tot eind 2017. Op dit moment wordt gewerkt aan het verzamelen van kennis, het fine tunen van de interventie ‘This is me’ en zijn de trainers bezig met het uitrollen van de trainingen. Achahchah: ‘Toen This is me! startte, waren we heel erg zoekende. Vervreemding en onthechting zijn hele abstracte termen. Al ik nu terugkijk naar de vorm waarbij we samenwerken met lokale organisaties, de uitrol volgens het ‘train-de-trainer’-principe en het effect dat daarop volgde, is This is me! iets om trots op te zijn. Het project heeft mijn verwachtingen overtroffen.’

Bereik

Vanuit This is me! werden door Kennisplatform Integratie & Samenleving achttien peer educators getraind. Zij hebben op hun beurt 210 jongeren getraind. Daarnaast hebben bijvoorbeeld ook de tien partners in zes verschillende gemeenten allerlei activiteiten uitgezet. Achahchah: ‘Doel is niet dat we zoveel mogelijk jongeren bereiken, maar dat het project ook echt iets bij hen in beweging brengt. Ik denk dat er inmiddels zo’n vijfhonderd jongeren zijn bij wie dat het geval is.’

Verbinden

Eén van de doelen van This is me! is jongeren bewustmaken van hun coping mechanisme: wat is hun strategie als ze tegenover iemand met een andere visie staan? Hoe voeren ze het gesprek? En als ze zich daar bewust van zijn, hoe kunnen ze dan sturen op verbinding? Achahchah: ‘Het is niet vanzelfsprekend om in dialoog te gaan met iemand die heel anders denkt dan jijzelf. Veel jongeren zeggen dan ook dat verbinden vermoeiend is. Zeker als de ander niet geïnteresseerd in je is. Toch is het van belang dat ze het gesprek aangaan om zo polarisatie te voorkomen. Polarisatie leeft in veel gemeenten, het is voelbaar. Daarom moeten we met elkaar naar meer dialoog en meer verbinding. De jongeren leren welke obstakels ze hierin tegenkomen en hoe ze die kunnen overwinnen.’

Effectieve interventie

Voor het einde van 2017 worden ook nog een aantal groepen professionals kosteloos getraind door Achahchah en haar collega’s. ‘We willen heel graag dat de uitgangspunten van This is me! duurzaam worden ingebed in het werkveld. Daarom is het van belang dat we ook professionals, zoals welzijnswerkers en professionals van religieuze instanties, trainen. Hier bleek heel veel animo voor te zijn.’ Verder wordt nu nog hard gewerkt om de training van This is me! in de databank van Effectieve Sociale Interventies op te nemen. Eind november wordt de beschreven en onderbouwde interventie beoordeeld door de toetsingscommissie.

Vaardigheden

Achahchah: ‘Met This is me! hebben we ons heel erg gericht op jongeren met een migratieachtergrond. Achteraf denk ik dat we de doelgroep daarmee te veel beperkt hebben. Iedereen heeft immers te maken met botsingen met andersdenkenden. Om te kunnen leven in een multiculturele samenleving, moeten we allemaal weten hoe we hiermee om kunnen gaan. Mijn wens is dan ook om werkvormen en vaardigheden die hierbij helpen bijvoorbeeld op te kunnen nemen in schoolboeken. Vaardigheden waar iedere burger zich bewust van moet zijn.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.