Marika Overgaag werkte ruim drie jaar als wijkcoach. Ze kwam bij mensen thuis en ontmoette cliënten met verschillende achtergronden. Door zich open op te stellen, ontstond er vaak ‘echt contact’. ‘Als je iemand benadert vanuit nieuwsgierigheid en oprechtheid, bijvoorbeeld door open vragen te stellen over wat hem drijft, en door gemeend enthousiast te reageren op wat goed gaat, krijg je het echte verhaal. Dat is waar het om gaat.’
Escaleren
Armoede en schulden bleken grote thema’s in het contact met cliënten. ‘Dagelijks kwam ik in aanraking met cliënten van wie de financiële situatie was geëscaleerd. Meerdere keren kreeg ik te horen: was je hier maar eerder geweest, dan was het niet zo uit de hand gelopen. Dat bleef hangen. Ik dacht: “dit moet anders”.’
Schulden
In een overleg van verschillende hulpverleningsorganisaties deelde Overgaag haar ervaringen. Vijf organisaties – Schuldhulpmaatje, Humanitas Thuisadministratie, Stichting Mensen in Minima, Palet Welzijn, en Kwadraad – onderschreven haar analyse. Met elkaar richtten ze in 2016 Meldpunt EMMA op. ‘De bedoeling is om mensen in een eerder stadium te benaderen zodat problemen gemakkelijker opgelost kunnen worden en mensen eerder het gevoel krijgen dat ze dingen zelf kunnen.’
Preventief
Overgaag ging op zoek naar voorbeelden van preventieve projecten in Nederland. ‘We wilden geen nieuwe organisatie oprichten, maar zorgen dat mensen in een eerder stadium terechtkomen bij bestaande organisaties zodat ze voldoende hebben aan een korter traject of de problemen met hulp van vrijwilligers oplossen waardoor mensen uiteindelijk niet eens in beeld van instanties hoeven te komen.’
Mariska Overgaag is oprichter van Emma: eerder melden, minder achterstand. Mensen krijgen in een vroeg stadium begeleiding, als hun problemen en schulden nog te behappen zijn. Op het congres Dag van de Sociaal Werker is Mariska Overgaag tot de Sociaal Werker van het Jaar 2017 gekozen. Lees meer>>
Huurder
De werkwijze van Meldpunt EMMA is eenvoudig. Dankzij de samenwerking met woningbouwcorporaties krijgt EMMA een melding als huurders maximaal twee maanden achterlopen met het betalen van de huur. Een maatschappelijk werker neemt vervolgens contact op met de bewoner van het betreffende adres om uit te zoeken wat er aan de hand is en wat de bewoner nodig heeft om de draad weer op te pakken.
Eigen regie
‘Met zo’n 25 procent van de mensen krijgen we geen contact of ze geven aan geen hulp te willen. En dat is oké, mensen hebben zelf de regie. Wij doen een aanbod om ze te helpen en we zien dat een overgrote meerderheid opgelucht is als er iemand van EMMA voor de deur staat. Wij komen namelijk niks halen, maar iets brengen.’
Warme overdracht
Na het gesprek met de medewerker van EMMA, wordt er, wanneer de bewoner dat wil, gezorgd voor een ‘warme overdracht’ waarbij de medewerker, de bewoner en een vertegenwoordiger van de instantie waarnaar iemand wordt verwezen, aanwezig zijn. Overgaag: ‘We maken met elkaar één plan en kiezen één richting zodat iedereen weet welke taak hij heeft.’
Lees het hele artikel in het magazine Zorg + Welzijn van juni>>