De vorige keer gaf Fawzi tips voor het formuleren van een 10 seconden boodschap voor het wijkteam >>
1. Maak heldere afspraken over gedrag
Een goed begin is het halve werk. Maak afspraken over gedragsregels. Waar hechten jullie waarde aan? Elkaar helpen, ruimte bieden voor innovatieve ideeën, efficiëntie, et cetera. Door de hectiek van alledag vervagen gedragsregels snel. Om dit te voorkomen kun je gebruik maken van een prioriteitenladder. Hierin staan de voor jullie team belangrijke waarden onder elkaar. Dit maakt voor alle teamleden duidelijk welke waarden prioriteit hebben.
2. Zorg dat iedereen zich veilig voelt
Een belangrijke randvoorwaarde voor communicatie in een team is dat iedereen zich veilig voelt. Een manier om veiligheid te creëren is het tonen van voorbeeldgedrag door de coördinator van het wijkteam. Laat zien hoe het hoort. Collega’s zullen het voorbeeldgedrag overnemen. Verder is het belangrijk om iedere vergadering een rondje te maken waarin iedereen kan zeggen hoe het met hem of haar gaat.
3. Zorg voor een gezonde zelfevaluatie en vraag zelf ook kritische feedback
Organiseer op regelmatige basis intervisiebijeenkomsten waarin teamleden kritisch naar zichzelf en naar elkaar kijken. Praat en reflecteer met elkaar over de dagelijkse gang van zaken, persoonlijke drijfveren en mislukkingen.
4. Achterhaal de oorzaak van slecht gedrag
Slecht gedrag van collega’s heeft vaak een oorzaak. Veel professionals nemen niet de moeite om de oorzaak van iemand zijn gedrag te achterhalen. Keer het tij. Ga het gesprek met iemand aan. Probeer te begrijpen waarom iemand doet wat hij doet. Vel pas een oordeel als je alle feiten kent.
5. Bewaar de juiste maat
Praat niet over elk wissewasje in het team. Stel jezelf de vraag welke meerwaarde het oplevert om overal bovenop te springen. Spreek iemand alleen aan als zijn gedrag in strijd is met de gedragsregels van het team.
6. Vergeet complimenten niet
Iedereen is dol op complimenten. De praktijk van alledag leert dat mensen het moeilijk vinden om elkaar complimenten te geven. Daarom is het aan te bevelen teamleden elkaar complimenten te laten geven tijdens het teamoverleg.
7. Betrek feedback van cliënten
Vraag minimaal twee keer per jaar feedback aan cliënten. Trek de stoute schoenen aan en vraag aan cliënten wat ze van je dienstverlening vinden en welke verbetertips ze hebben. Verzamel alle uitkomsten en bespreek ze tijdens de periodieke intervisiebijeenkomsten.
Wat zijn jouw tips om de communicatie in het wijkteam te verbeteren? Stuur een mailtje naar f.salih@kennis-express.nl of laat het me weten via https://twitter.com/jeugdbeleid.
Ik merk dat deze blog een dubbel gevoel bij me oproept. Enerzijds lees ik tips die -wanneer toegepast- situatie en sfeer van een team kunnen verbeteren, anderszijds is het wat 'makkelijk' gezegd allemaal. Vb: 'als de coördinator het goede voorbeeld geeft, komt het met de veiligheid wel goed.' Veel van deze tips zijn niet nieuw voor teams. Het knelpunt zit niet zozeer bij het weten en meer bij het toepassen, de ruimte dingen toe te passen en het vinden van een bij het team passende vorm.
In de complexiteit waar veel wijkteams inzitten, is het ondersteunen van hun groeiproces belangrijk en dat reikt verder dan het geven van tips.