Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Jeugdzorg moet meer social media gebruiken’

De overheveling van de jeugdzorg naar gemeenten gaat gepaard met een stevige budgetkorting. Partijen die in de jeugdsector werken, moeten alles op alles zetten om voor jongeren in een moeilijke situatie goede en integrale hulpverlening te organiseren. De Jeugdzorg zou veel slimmer gebruik kunnen maken van social media om toegang te krijgen tot zaken die voor jongeren relevant en interessant zijn, vinden Itske Lindhout en Sofie Middelhoff van Arteria Consulting.
'De overgang naar gemeenten is dé kans om de zorg voor jeugd beter te regelen'
'De overgang naar gemeenten is dé kans om de zorg voor jeugd beter te regelen' - Foto: ANP


– OPINIE-
De resultaten en de beeldvorming van de jeugdsector in de media zijn niet positief. Experts werkzaam zijn in deze sector, beschrijven ervaringen die haaks staan op de behoeften aan zorg vanuit jongeren en gezinnen.Volgens jeugdprofessionals is de jeugdsector een sector die moeilijk tot daden en uitvoering komt door verregaande bureaucratie en ingewikkelde regelgeving. Een gebrek aan overzicht op de vele verschillende instanties met jeugdzorgaanbod en gebrek aan overzicht van hulpverleners per gezin vormen een bottleneck.

Andere problemen zijn de productiegedreven cultuur en niet kosteneffectieve dienstverlening, het disfunctioneren als gevolg van een te laag kennisniveau en een te hoge werkdruk. Als dit de beleving is van professional, dan is alleen dat al een dringende reden om de toekomst anders vorm te geven. Toegankelijker, persoonlijker, positiever en op samenwerking gericht maar vooral met de bedoeling om jongeren snel weer op de rit te krijgen en uit de jeugdhulp. Aangesloten op de vraag en leefwereld van de jongeren.

De overgang naar gemeenten is dé kans om de zorg voor jeugd beter te regelen. Een belangrijk aandachtspunt is de snelle en laagdrempelige toegang tot een zorgaanbod waarbinnen een jongere de weg vindt. Nu zijn er vele (gesloten) deuren waar jeugd en/of ouders aankloppen. Dit moet één deur worden waarachter alle benodigde hulp bereikbaar is. Binnenkomen moet zowel fysiek als via social media mogelijk zijn. En bij het opstellen van een perspectiefplan maar ook bij behandelingen zouden diezelfde social media een rol moeten spelen. Praat hun taal en sluit aan op hun wereld.

Vanuit ons werk en onze directe omgeving komen wij de noodzaak en de behoefte aan compleet andere zorg en bereikbaarheid tegen. Op Facebook en Twitter verschijnen vaak heftige berichten van jongeren die vragen om aandacht. Deze berichten beschrijven diepe gevoelens die ouders, begeleiders of behandelaren niet altijd aan het licht krijgen.

Zo schreef een van onze facebookvrienden onlangs op zijn ’tijdlijn’:

‘Three things that are triggering for me: Feeling alone/abandoned, failing, bullying. Al three have happened in the past 5 days so if I make well depressed posts, thats why. I try stay positive, but I can’t always, sorry.’

Dit is een facebookpost van een Nederlandse autistische jongen van 19 met een genderprobleem. Zijn Engels is zo goed omdat hij de hele dag het videospel ‘War of Warcraft’ speelt waar de voertaal Engels is. Geen psychiater die contact met hem kan krijgen, voor FACT teams doet hij de deur niet open. Maar wat een kijk in de ziel geeft hij hier weg.

De jeugdsector moet actiever worden op en gebruik maken van social media in de signalering en bij de behandeling. Met het gebruik van social media spreek je de taal van de jongeren en onderken en herken je hun problemen. Samen met jongeren zijn wij gekomen tot tien geboden om de jeugdsector beter te maken. Facebook, twitter en whatsapp in de jeugdsector! Vind ik leuk!



Door Itske Lindhout en Sofie Middelhoff van Arteria Consulting

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.