De partijen pleiten in de brief aan de Kamer om het systeem van toeslagen, voorzieningen en ondersteuning eenvoudiger te maken. Hierin stellen ze onder meer: ‘De mensen met de minste “doe-capaciteit” worden opgezadeld met de meest ingewikkelde vorm van inkomen binnen krijgen. Deze mensen leven vaak in de stress, die het leven in armoede met zich meebrengt. Een kleine fout heeft vaak grote gevolgen voor deze burger.’
Indrukwekkende ambitie
Sociaal Werk Nederland, VNG, Divosa, de landelijke Cliëntenraad en de NVVK werken samen in het project Schouders eronder om de kwaliteit van schuldhulpverlening sterk te verbeteren. Vanuit die samenwerken stuurden de partijen hun brief aan de Tweede Kamer. Op donderdag 14 juni spreekt een commissie van Kamerleden over de aanpak van schulden. De brief is bedoeld als input voor deze bijeenkomst. ‘In het regeerakkoord toont het kabinet een indrukwekkende ambitie om de schuldenproblematiek aan te pakken. Maar om echt verschil te kunnen maken, is er meer nodig’, schrijven de organisaties. Daarom vragen ze meer aandacht en snelheid voor de volgende vijf punten.
Laaggeletterdheid is een van de redenen waarom mensen uitvallen in een schuldhulpverleningstraject. ‘We moeten van dienstverlener hulpverlener worden.’ Lees dit PREMIUM artikel hier >>
Vijf verbeterpunten
- Vereenvoudiging van het systeem is de beste preventie. Dus maak het toeslagenstelsel minder ingewikkeld en schaf verrekeningen af.
- Het incassobeleid van het Rijk moet milder. Het kabinet wil misstanden in de incassobranche tegen gaan, maar legt zelf ook voortdurende kosten en verhogingen op bij het niet-betalen van overheidsvorderingen.
- Betaalbaar beschermingsbewind en – budgetondersteuning. Gemeenten moeten de regie krijgen over het proces rondom bescherming en zorgen voor passende individuele oplossingen. Daar hebben gemeenten ‘middelen’ voor nodig.
- Wegnemen belemmeringen van privacy en gegevensuitwisseling. Schuldhulpverleners, gemeenten, kredietbanken en private NVVK-leden die cliënten ondersteunen hebben informatie nodig die nu moeilijk te krijgen is. Die informatie moet gebundeld worden en de schuldhulpverlening moet toegang kunnen krijgen.
- Maak snelheid met trajecten voor schuldhulpverlening. Die trajecten kunnen jarenlang duren als schuldeisers moeilijk doen over een minnelijke regeling. Gemeenten moeten de verantwoordelijkheid nemen om met schuldeisers te communiceren over het belang van een helder en snel traject.