Schuldhulpverlening is een onderwerp waar de Nationale ombudsman zich geregeld over uitspreekt. In 2016 werd in het rapport Burgerperspectief op schuldhulpverlening gesteld dat de overheid ten onrechte en te veel uitgaat van zelfredzaamheid van burgers. ‘Onvoldoende redzaamheid is juist één van de reden waarom burgers in grote financiële problemen komen.’ Begin 2018 werden in het rapport Een open deur? aanbevelingen gedaan om de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening te verbeteren omdat de toegang niet laagdrempelig
Aanpakken schuldhulpverlening moet sneller en beter
De Nationale ombudsman trok al in 2016 aan de bel over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Mensen kwamen onvoldoende voor schuldhulpverlening in aanmerking en de toegang was niet breed genoeg. Hoe gaat het nu? Annemarie Tuzgöl-Broekhoven: ‘Nog steeds zien we drempels. Het gaat beter, maar de veranderingen mogen wel een tandje sneller worden doorgevoerd.’