Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aanpakken schuldhulpverlening moet sneller en beter

De Nationale ombudsman trok al in 2016 aan de bel over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Mensen kwamen onvoldoende voor schuldhulpverlening in aanmerking en de toegang was niet breed genoeg. Hoe gaat het nu? Annemarie Tuzgöl-Broekhoven: ‘Nog steeds zien we drempels. Het gaat beter, maar de veranderingen mogen wel een tandje sneller worden doorgevoerd.’
Aanpakken schuldhulpverlening moet sneller en beter
Foto: iStock

Schuldhulpverlening is een onderwerp waar de Nationale ombudsman zich geregeld over uitspreekt. In 2016 werd in het rapport Burgerperspectief op schuldhulpverlening gesteld dat de overheid ten onrechte en te veel uitgaat van zelfredzaamheid van burgers. ‘Onvoldoende redzaamheid is juist één van de reden waarom burgers in grote financiële problemen komen.’ Begin 2018 werden in het rapport Een open deur? aanbevelingen gedaan om de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening te verbeteren omdat de toegang niet laagdrempelig

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.