Organisaties in het sociaal domein zijn te bureaucratisch geworden en te ver ‘door geprofessionaliseerd’, vindt Hans Boutellier. In het nieuwe Zorg+Welzijn magazine van maart zegt Boutellier dat de relatie tussen het sociaal domein en burgers moet veranderen. Maar door de bureaucratisering voelen burgers zich op dit moment vaak nog weinig betrokken bij de organisaties.
Decentralisatie
Volgens de directeur van het Verwey-Jonker Instituut biedt juist de decentralisatie van de afgelopen jaren meer ruimte om de relatie tussen organisaties en burgers te veranderen: ‘Het gaat er daarbij niet om wat de organisatie voor de burger kan doen, maar om wat de burger zelf kan doen.’
Sociaal werk is preventief en goedkoper. Zorgtrajecten worden voorkomen, meer kwaliteit van leven, minder zware zorg is nodig en sociaal werk scheelt in maatschappelijke kosten. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Werk Nederland en anderen naar het werk van de sociaal werker. Lees meer>>
Arrangementen
In de praktijk blijkt het moeilijk om burgers en de organisaties tot elkaar te brengen, aldus Boutellier. Hij vindt dat de landelijke politiek daarom meer beleid moet maken op het samenspel tussen organisaties en burgers in het sociaal domein: ‘Door bijvoorbeeld eisen te stellen bij de financiering kan de overheid organisaties stimuleren om arrangementen aan te bieden die beter aansluiten bij wat – groepen van – burgers nodig hebben.’
Sociaal domein inrichten
Boutellier zegt erbij dat dit niet betekent dat burgers zonder meer verantwoordelijk moeten worden voor hun eigen zorg en welzijn. ‘Grote groepen burgers kunnen niet zomaar meekomen. De opgave is het sociaal domein zo in te richten, dat het steun biedt waar het nodig is.’ De gemeenten mogen wat hem betreft daarvoor ook meer belastingen heffen en gebruiken voor het sociaal domein.
Verkiezingsprogramma
‘Gemeenten hebben meer vrijheid nodig om zelf te bepalen hoe ze zorg en welzijn afstemmen op hun burgers. Dat versterkt ook de lokale democratie. Dat zou in mijn verkiezingsprogramma staan.’
Voor meer meningen over het sociaal domein, lees het Zorg+Welzijn magazine van maart 2017>>
Wel eens nagedacht of de burger enig idee heeft wat met het sociaal domein wordt bedoeld? Een duidelijker signaal van verkokering heb ik zelden zien afgeven. 'De opgave is het sociaal domein zo in te richten, dat het steun biedt waar het nodig is'. Abstracter kan bijna niet. laats staan dat je anderen kan verleiden om tijd en geld in deze bespiegelingen te steken.
Het betoog van Boutellier doet me denken aan een advies van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling uit 2009. Nog steeds actueel. https://www.raadrvs.nl/publicaties/item/stem-geven-aan-verankering
Vrij vaag verhaal van Hans Boutellier. Ben ik niet van hem gewend. Over welke organisaties heeft hij het dan? De sociale diensten, of toch sociaal werk instanties? Het sociaal domein is nogal breed namelijk. En wat gaat er dan zoal mis tussen burgers en organisaties? En waarom?
Dhr. Boutellier zegt ‘Het gaat er daarbij niet om wat de organisatie voor de burger kan doen, maar om wat de burger zelf kan doen’.
Wil dat "doen" van de burger een kans krijgen dan zal de burger ook directe zeggenschap moeten krijgen in de uitvoering. En niet dat de organisatie het alleen bepaalt.
Helemaal in de armoede bestrijding. Er wordt over mensen gesproken, praat met de mensen en met ervaringsdeskundigen