Het is nu relevanter om te onderzoeken hoe er bij een volgende vergelijkbare operatie voor gezorgd kan worden dat er genoeg oog is voor de belangen van de betrokken burgers. Dat laat de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen weten in een brief aan staatssecretaris Van Rijn (VWS).
Verwachting
De Nationale ombudsman wil de overheid adviseren in wat burgers in redelijkheid van de overheid mogen verwachten als het gaat om voorbereiding en invoering van grote stelselwijzigingen. Het gaat volgens de ombudsman er dan vooral om hoe de overheid reageert in het oplossen van de problemen van de burgers.
Geen verbetering
Sinds eind december 2014 ontvangt de Nationale ombudsman klachten van burgers over hoe de Sociale Verzekeringsbank de uitbetaling van de pgb’s regelt. Hij heeft voor individuele burgers actie ondernomen, maar dat heeft niet gezorgd voor verbetering. Daarom heeft hij op 20 februari 2015 een eigen onderzoek gestart naar hoe het heeft kunnen gebeuren dat veel burgers het slachtoffer zijn geworden van deze grote verandering.
Lees alle artikelen over het persoonsgebonden budget in het Dossier PGB >>
Onderzoek
Op 12 juni bespreekt de ombudsman de bevindingen van zijn onderzoek met het ministerie van VWS en de SVB. De grote vraag in dat gesprek is: ‘Als we de invoering over zouden kunnen doen, wat zouden we dan anders doen?’
Ombudsman
Reinier van Zutphen is sinds 1 april 2015 de Nationale ombudsman. Hij heeft veel ervaring als rechter in Utrecht, Den Haag, Almelo, Luxemburg, Amsterdam, Curaçao en Alkmaar. ‘In mijn jarenlange ervaring als rechter heb ik geconstateerd dat als mensen, burgers én overheid, beter naar elkaar hadden geluisterd, ze uiteindelijk geen rechter nodig zouden hebben.’ In februari stemde de Tweede Kamer over de benoeming van Van Zutphen. Zijn ambtstermijn duurt 6 jaar.
Decentralisatie
Van Zutphen vindt dat de overheid zich goed moet realiseren welke invloed zij heeft op het dagelijks leven van mensen. Hij zou eerst de tijd nemen om zich in te werken, merkte al snel dat de onderwerpen en klachten van burgers zich vanzelf aandienen. ‘Zoals de decentralisatie van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten.’
Het aantal meldingen bij de Kinderombudsman over jeugdzorg is in 2014 verdubbeld. De meldingen gaan vooral over uithuisplaatsing of ondertoezichtstelling van kinderen.Lees hier meer >>
‘If it ain’t broke, don’t fix it!’ How about just returning to the former system, but not allow for administrative bureaus to function under the same rules as individual budgethouders. These bureaus were mostly at fault for the misuse of an otherwise good system meant to help incentivise the chronically ill, disabled and handicapped to find affordable care, but still live at home.
For the all PGB budget houders to be painted with the same brush as the commercial bureaus that brought the system to ruin demonstrates an important miscarriage of justice that has caused untold pain and stress for those who have been under continuous financial attack without reason.
Either set things right or let more competent parties take over.