Door Nienke Schild – De fraude met het persoonsgebonden budget door zorgbemiddelaars in Rotterdam is vermoedelijk groter dan gedacht. Belangenvereniging Per Saldo ziet meerdere oplossingen om deze fraude tegen te gaan. ‘Het persoonsgebonden budget kent nu te veel administratieve rompslomp. Als de overheid het eenvoudiger maakt, kunnen mensen het zelf doen’, zegt Van der Pas.
Rotterdam
Vorige week viel in Rotterdam het Openbaar Ministerie het hoofdkantoor van de Marokkaanse zorginstelling U-en-Zo binnen, nadat er verschillende meldingen waren over oplichting van cliënten. Volgens het raadslid Marianne van den Anker van Leefbaar Rotterdam zijn er zeker tien tot vijftien onbetrouwbare zorgbemiddelaars actief. Staatssecretaris Bussemaker van Volksgezondheid heeft op verzoek van de Rotterdamse wethouder Kriens toegezegd een onderzoek te doen naar de omvang van de zorgfraude.
Prijsverschillen
Per Saldo krijgt geen meldingen van fraude binnen, maar wel veel vragen over de tarieven van bemiddelingsbureaus. ‘De prijsverschillen zijn groot. Dat vinden wij een punt van zorg. Sommige bemiddelingsbureaus vragen een percentage, andere een euro per uur geleverde zorg. Het totaalbedrag kan erg oplopen. Bovendien krijgen klanten soms een rekening waar niet duidelijk op staat waar ze precies voor betalen’, legt Van der Pas uit.
Groeiende markt
De vrije markt van bemiddelingsbureaus is groeiende en vooral het aantal kleine bureaus neemt toe, vertelt Van der Pas. ‘Er is niets op tegen een bemiddelingsbureau in te schakelen om goede hulp te zoeken, maar dan moet dat wel tegen een normale prijs zijn.’
Transparantie
De meeste bemiddelingsbureaus zijn niet transparant, legt Van der Pas uit. ’Klanten krijgen geen gespecificeerde rekeningen, maar één bedrag zonder dat duidelijk is wat er aan diensten onder valt. Sommige bureaus gaan zelf de hulp leveren. Dan is het helemaal niet helder.’
Gedragscode
Naast vereenvoudiging van de regels heeft Van der Pas nog meer oplossingen. Zo zou een gedragscode voor bemiddelingsbureaus een uitkomst zijn. Met een klachtencommissie en een brancheorganisatie. ‘Zo maak je de markt inzichtelijk. Goede bemiddelingsbureaus zouden daar geen problemen mee hebben.’
Bankrekening
Tot slot waarschuwt Van der Pas nog voor bemiddelingsbureaus die vragen om het totale persoonsgebonden budget op hun bankrekening te storten. ‘Van deze bureaus krijgen wij echt genoeg. Het is natuurlijk de beste klantenbinding die er is, maar op die manier is er helemaal geen controle op wat zij met het geld doen.’