Fraude in de thuiszorg oplossen met blockchain-technologie. Met behulp van een app op de telefoon checkt de hulpverlener in en checkt uit bij de cliënt thuis, de cliënt geeft een beoordeling. Gemeente en zorgverzekeraar zien à la minuut of hun zorgeuros goed worden besteed. En: goed tegen administratiestress.
Fair Care Solutions begint in maart met een vernieuwend project met 500 cliënten in Gilze en Rijen. Blockchain-technologie klinkt ingewikkeld, maar het Fair Care systeem is gebruiksvriendelijk. Een voorbeeld uit de praktijk. Wijkverpleegkundige Anna stapt om negen uur ’s morgens binnen bij mevrouw Jansen, die moet worden gewassen en wondverzorging nodig heeft. Aan de muur bij mevrouw Jansen hangt het Fair Care chipkaartje dat lijkt op een creditcard. Anna scant met de app op haar
En hoe registreer ik dan overleg met apotheek, huisarts, mantelzorgers, familie etc.
Voor 8.30uur zijn apotheek en huisarts echt niet te bereiken. En tijdens het cliënten contact is er vaak geen tijd om e.e.a. rustig te overleggen, omdat zorgverleners moeilijk telefonisch te bereiken zijn en vragen via digitale systemen niet door iedereen gelezen en of het antwoord gelezen kan worden.
Kortom het enigste dat er nu dus gecontroleerd word is de tijd die ik bij de cliënt binnen ben geweest.
Is eerder al uitgeprobeerd en gaf heel veel fout meldingen. Cq bij meerdere cliënten op het zelfde adres zelf niet te doen.
Maar hoe kunnen coordinerende taken dan geregistreerd worden? Zoals het uitwerken van het intakegesprek, het schrijven van het zorgplan, het overleggen met andere hulpverlening zoals huisarts, ziekenhuis etc.? Dat kan niet allemaal bij de zorgvrager thuis.