Iets meer dan een jaar geleden, op 4 juli 2019, schreef ik voor Zorg en Welzijn een blog met de wat wanhopige titel: “Bestaat de digitale transitie wel?” Een noodkreet en een mooi voorbeeld van wensdenken. “De kranten kunnen er vol mee staan, maar ik zie het niet.”
En zie nu.
Zoom heeft geen geheimen meer. Het gemak van online werken hebben we ervaren. Misschien gaat het financieel voordeel bieden, nu onze financierders zien dat het ons ook in lockdown lukte om met de meest kwetsbaren in de samenleving in contact te blijven. Want dat imago hebben we inmiddels wel opgebouwd. Hoe cool is dat? Heel erg cool, maar ik vraag mij af of het genoeg zal zijn om de digitale transitie echt op gang te helpen.
Tools
We zijn onmiskenbaar van start gegaan. Gaat het sectorbreed lukken de vaart er in te houden? Er is in ieder geval een opleving zichtbaar in de landelijk aandacht voor het thema bij de grotere kennisdelers:
* Movisie draagt een steentje bij met de vernieuwde versie van de Keuzewijzer E tools 2.0, die helpt het juiste platform voor online burgerparticipatie te vinden. Op 14 juli gaat deze live in een gratis webinar. De oude versie vind je hier.
* Sociaal Werk Nederland start het project Digitale Sociale Technieken heeft het initiatief genomen binnen een half jaar een bruikbaar stappenplan voor sociaal werk organisaties op te leveren.
* Zorg+Welzijn zelf interviewde mij voor een uitzending op Z+W TV en de achterliggende uitgever (Bohn Stafleu van Loghum) plugt mijn in oktober 2019 verschenen boek: Digivaardig Sociaal werk, handboek voor (jawel!) de digitale transitie.
Digitaal contact
In gesprek met sociale professionals hoor ik positieve dingen over digitaal werken (ja, ook minder leuke kanten, maar die parkeer ik voor dit artikel even). Zo vinden we het fijn thuis in alle rust rapportages uit te werken (wist je dat sommigen dat voor corona nog niet mochten?!). Ook het niet hoeven reizen bevalt goed. Doelgroepen bleken het prima te vinden online of telefonisch contact te hebben. En, opmerkelijk, sommigen zeggen dat digitaal contact de doelgroep eerder lijkt aan te zetten zelf actiever het heft in handen te nemen, omdat je er simpel weg niet fysiek bij bent. Organisaties bedenken nu hoe ze deze voordelen kunnen vasthouden en een plek kunnen geven in hun palet aan mogelijkheden.
Helpen
Als ik kan helpen met een training, opzet voor een strategie of met mijn boek, laat het weten. En anders, veel succes allemaal! Volgend jaar om deze tijd gaan we nog eens terugkijken. De titel voor mijn blog zal dan zijn: “De digitale transitie bestaat!” Toch?