Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Column: Nog maar vier weken om voorbereid te zijn

Het zou zomaar kunnen dat er over vier weken, na de gedeeltelijke lockdown, toch weer een zwaardere lockdown volgt. Bereid je daar dus nu al op voor, zegt Hans Versteegh. Sociaal werk is een cruciaal beroep en ook bij een volledige lockdown zijn we niet uitgespeeld of lamgeslagen.
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

Minister de Jonge zei het glashelder: wat we in het voorjaar hebben gedaan, moet nu nog een keer. Er is wel een verschil. In het voorjaar kwam de totale lockdown als een donderslag bij heldere hemel. Nu hebben we vier weken de tijd om ons daar op voor te bereiden.

In stelling brengen

Vier weken voordat de deur van het buurthuis mogelijk weer echt op slot gaat. Vier weken waarin de groepen waarmee je werkt al een stuk kleiner gaan worden (maximaal vier personen). Vier weken om weer in stelling te brengen wat je in maart hebt opgetuigd: alle digitale en andere creatieve manieren om toch met je doelgroep in contact te blijven.

Cruciaal beroep

Het sociaal werk is nog steeds een cruciale beroepsgroep. En opnieuw zijn wij degenen waar mensen die in de knel zitten op terug kunnen vallen. Dus het is van vitaal belang dat jij je communicatiemiddelen deze vier weken op orde brengt.

Prachtig weer

In het voorjaar waren wij het die kwetsbare mensen thuis nog wel wisten te bereiken. Door aan te bellen, kopjes koffie aan de deur te drinken, bloemetjes langs te brengen, kleine mini-concertjes op straat te organiseren waar mensen vanuit hun tuin of balkon van konden genieten, enzovoort. Alleen, het was prachtig weer in het voorjaar

Digitaal

Nu wacht ons de natte gure herfst. Dat betekent dat je creatieve mogelijkheden op straat beperkter zullen zijn. Het betekent ook dat je je toevlucht meer zult gaan zoeken in digitale manieren om je werk vorm te geven. Meer webinars en beeldbellen. Meer video’s opnemen. Meer blogs schrijven. Meer Facebookberichten in de wijkgroep. Meer digitaal gestuurde wenskaartjes om iemand een hart onder de riem te steken. Meer online burger participatie vanuit de overheid. Enzovoorts.

Niet uitgespeeld

Wij hebben geleerd van het voorjaar. Sommige digitale tools blekken toch niet zo betrouwbaar als dat we dachten, ook al waren die juist het meest gebruiksvriendelijk. We hebben geleerd welke platformen wel veilig zijn. We hebben ook geleerd hoe de techniek erachter werkt. We hebben zelfs etiquette’s ontwikkeld over hoe je kunt beeldbellen zonder dat het een chaos wordt. We hebben ontdekt dat je niet uitgespeeld bent in een totale lockdown als sociaalwerk-organisatie. En dat het redelijk goed lukt om online present te zijn.

Opnieuw klaarzetten

Je hebt nu nog vier weken de tijd omdat opnieuw klaar te zetten. Om de juiste keuzes te maken. Om je doelgroep daarin alvast mee te nemen en op voor te bereiden. Om over vier weken, als de deur inderdaad weer dicht gaat, met je organisatie helemaal klaar te zijn om digitaal je dienstverlening voort te kunnen zetten, voor de mensen die het zo hard nodig hebben.

Hulp nodig

Heb je daarbij inspiratie nodig en wil je valkuilen vermijden, lees dan de komende week mijn boek Digivaardig Sociaalwerk, handboek voor de digitale transitie, dat je hier kunt bestellen.

Gebruik die vier weken verstandig

Je bent dus niet uitgespeeld of lamgeslagen (door de hamer van Rutte). Gebruik die vier weken verstandig. Wijs ook je collega’s, bij wie de moed misschien weer in de schoenen zakt, op de mogelijkheden. Stuur dit bericht bijvoorbeeld ter inspiratie aan ze door.

Ik wens je veel succes deze weken. Samen kunnen we ver komen!

Vorig artikelColumn: Zo moet het gaan
Volgend artikelColumn: Eigendunk versus vertrouwen
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.