Het Kwaliteitslabel Sociaal Werk is ontwikkeld door Sociaal Werk Nederland. Het is gebaseerd op waarden over professionalisering, vakmanschap, effect van dienstverlening en organisatie en toezicht. Marije van der Meij, Projectleider kwaliteit en professionalisering bij Sociaal Werk Nederland: ‘Met dit kwaliteitslabel biedt de branche opdrachtgevers, stakeholders en klanten zicht op de kwaliteit van de dienstverlening die zij inkopen en op de organisaties waarmee ze samenwerken.’
Toetsing
Er zijn twee manieren om een organisatie te toetsen. Intercollegiaal, waarbij collega’s van verschillende organisaties elkaar toetsen, of door een externe auditor. Versa Welzijn koos voor de tweede optie en werd getoetst door certificeerder CIIO. Niet op basis van afvinklijsten, maar op basis van onderzoek en gesprekken. Versa Welzijn kwam deze toetsing door met een mooi resultaat. ‘Versa Welzijn blijkt sterk te zijn in “de ontwikkeling naar vakvolwassen medewerkers”, ze zijn “initiatiefrijk en innoverend”’, aldus Marja van Houten van CIIO.
Sociaal Werk Nederland heeft een kwaliteitslabel ontwikkeld voor de branche. Marije van der Meij: ‘Onze leden hebben aangegeven dat hier behoefte aan is omdat bestaande, branche overstijgende, kwaliteitskeurmerken zich vooral richten op processen en protocollen.’ Lees meer >>
Verbeterpunten
Uiteraard zijn er ook verbeterpunten waar Versa de komende periode mee aan de gang gaat, bijvoorbeeld op het gebied van dossiervorming. Bewoners zijn zelf eigenaar van het dossier, Versa beheert het slechts, maar is wel eindverantwoordelijk. De volledigheid ervan moet beter. Versa heeft verbeterplannen opgesteld voor de aandachtspunten en is gestart met de uitvoering ervan.
Verhalen
Janny Bakker, wethouder in de gemeente Huizen, opdrachtgever van Versa Welzijn: ´Toen ik er voor het eerst over hoorde dacht ik: niet weer een keurmerk. Ik dacht aan afvinklijsten. Maar door het certificeringstraject zie ik nu dat de sociaal werkers hun kwaliteit en resultaten middels verhalen scherper weten te vertellen. Ik ben niet van de cijfers, ik heb juist die verhalen nodig om te kunnen beoordelen of we resultaat boeken. Een Kwaliteitslabel dat dat ondersteunt, juich ik van harte toe.’
In de sector
Uit een QuickScan die Sociaal Werk Nederland hield onder leden blijkt dat de helft van de respondenten (75 leden) sinds de lancering een half jaar geleden, bezig is met het Kwaliteitslabel. Een kleine 60 procent van hen oriënteert zich. Ruim 40 procent heeft bereid zich voor op toetsing of zit al in dit proces. Redenen om met het label aan de slag te gaan zijn (intern) leren en verbeteren en positionering naar buiten. Uit de scan blijkt ook dat een aantal leden de meerwaarde van het Kwaliteitslabel nog niet ziet. In sommige gevallen is er wel belangstelling maar heeft het op dit moment geen prioriteit en/of is er geen capaciteit voor.