Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Ik ben een geboren bemiddelaar’

Hoog insteken was bij haar thuis niet gebruikelijk. Toch werd José van Loo via een omweg trainer, pedagoog en mediator. Hoe mensen met elkaar omgaan in moeilijke situaties intrigeerde haar als kind al. Later specialiseerde ze zich in echtscheidingen. ‘Ik ben een geboren bemiddelaar.’
‘Ik ben een geboren bemiddelaar’
Foto: Ton C. Kroon

‘Vind je ook niet dat ze zo onrustig is als ze in het weekend bij haar vader is geweest?’ Het is een vaker gestelde vraag van gescheiden moeders aan leerkrachten in het (basis)onderwijs. ‘Het kan zijn dat de moeder via de leerkracht haar gelijk probeert te halen’, verklaart José van Loo. ‘Meestal heeft de moeder de meeste contacten met de school en staat de vader op afstand. Dan is het heel moeilijk voor een leerkracht, die zelf ook vaak vrouw is, om onbewust geen partij te kiezen bij een scheiding. En soms kan dat verregaande consequenties hebben. Bijvoorbeeld als een advocaat aan de leerkracht vraagt om te melden hoe het met het kind gaat.’

Ouderschapsplan

Van Loo werkte zelf jarenlang als leerkracht en directeur in het basisonderwijs. Op haar achttiende stond ze al in haar eentje voor een klas met vierendertig kleuters. Ze was niet alleen verantwoordelijk voor de kinderen, maar ook voor de omgang met de ouders. Een situatie die nu ondenkbaar is, meent ze. Leerkrachten zijn nu meestal wat ouder als ze beginnen met werken. Al heeft ze er bijster veel van geleerd. Niet voor niets is een van haar huidige werkzaamheden het geven van trainingen aan leerkrachten over hoe om te gaan met moeilijke situaties in het onderwijs. De omgang met gescheiden ouders is een van de onderwerpen die in de training aan de orde komt. Veel leerkrachten en scholen blijken daarmee te worstelen. Als mediator en coördinator van Eigen
Kracht-Conferenties specialiseerde Van Loo zich de afgelopen tijd in hetzelfde onderwerp. Zo helpt ze scheidende stellen bij het maken van een ouderschapsplan.

Ouders

‘Mijn interesse voor pedagogiek en mediation komen daarin samen’, verklaart ze. ‘Hoe blijf je goede ouders als je geen partners meer bent? Hoe ga je om met spanningsvolle situaties en slaag je erin om toch afspraken te maken? Ik werk niet met de kinderen van de stellen. Maar juist als je voor de ouders iets kunt betekenen, los je voor hen heel veel op. Uit onderzoek blijkt ook dat een van de voornaamste problemen die kinderen ervaren bij een scheiding niet het uit elkaar gaan van de ouders is, maar vooral het blijvend conflict daarna.

Lees het hele interview in het Zorg + Welzijn magazine van september 2013 >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.