- Type activiteit:
- Gezelschap
- Duur:
- 1:00-3:00 uur
- Groepsgrootte:
- Medium groep (6-10 pers.)
- Onderwerp:
- Ontspanning
Wat is het doel?
- Met de fidget toys van deze tijd verschillende activiteiten doen
- Ontdekken wat je allemaal nog meer kunt doen met een pop-it
- De fijne motoriek en oog- handcoördinatie oefenen door verschillende spelletjes
Wat heb je nodig?
- Verschillende soorten pop-its
- Pompons
- (Gekleurde) kralen
- Knikkers
- Zelfgemaakte patronen om na te leggen (kijk hierbij goed naar de pop-its die je hebt, zodat de patronen wel kloppen)
Hoe pak je het aan?
Voorbereiding
Zorg dat je verschillende soorten spellen hebt liggen en dat er genoeg pop-its zijn voor alle deelnemers. Als deelnemers deze pop-its zelf al hebben, kunnen ze deze uiteraard meenemen.
De activiteit
Er zijn een aantal spelletjes die ik zal toelichten.
Na-apen: Hierbij ga je een patroon van een A4 na-apen op je pop-it. Je kunt dit zo moeilijk maken als je zelf wilt.
Holletjes volmaken:
In het holletje van een pop-it past precies een knikker, kraal of een kleine pompon. Ook hierbij kan je patronen volgen om bepaalde holletjes te vullen. Dit is een goede activiteit om de fijne motoriek te oefenen. Eventueel kan je het proberen om de knikkers, kralen of pompons met een plastic pincet of met een wasknijper in de holletjes te krijgen.
Knikkers steken over:
Dit spelletje gaat met een knikker die je in een holletje legt en ze dan vanaf de onderkant omhoog popt. Zo gaat de knikker steeds een holletje opzij of meerdere. Totdat je de knikker aan de overkant hebt. Je kunt er een wedstrijdje van maken. Als de knikker valt, moet je opnieuw beginnen.
Goed luisteren en plop na:
Dit spel speel je met 2 of meer. Een deelnemer klapt een x aantal keer in de handen en degene met wie je het speelt moet goed luisteren en tellen hoe vaak de ander klapt en het dan na poppen met de pop-it.
Je kunt het ook doen met bijvoorbeeld lettergrepen van een woord. Zo-mer-va-kan-tie…is dus 4 lettergrepen en 4 popjes. Of noem een getal en laat de andere deelnemer het aantal poppen. Of zeg een som en de ander moet het antwoord poppen.
Wie is het snelst:
Met een stopwatch erbij kan je bijhouden wie er het snelst klaar is met poppen van zijn/haar pop-it. Kijk dan wel of de pop-its die de deelnemers gebruiken evenveel pops hebben.
Tips
- Zorg voor genoeg variatie
- Kijk naar wat de deelnemer aan kan qua moeilijkheidsgraad en pas daar je spellen op aan.
- Laat de deelnemers zelf ook een spel bedenken met de pop-its. Dit stimuleert en daagt uit om met een simpele fidget toy nog leukere activiteiten te bedenken en doen.
Auteur van deze activiteit is Nelleke van Heerikhuize