Door Martin Zuithof – Door de verkoop gaan circa 400 kinderopvangmedewerkers over naar de nieuwe organisatie en vervallen circa 27 banen in de bedrijfsvoering. Combiwel is de grootste aanbieder van kinderopvang in Amsterdam en heeft een jaaromzet van € 18 miljoen. Combiwel Welzijn heeft na de verkoop van de divisie – op 1 januari – nog 700 mensen in dienst en een omzet van € 26 miljoen euro.
Koerswijziging
Reden van de verkoop is de strategische koerswijziging als gevolg van een kerntakendiscussie, vertelt bestuursvoorzitter Hans Zuiver. ‘We willen ons volledig richten op welzijnswerk nieuwe stijl. Daarbij focussen we op twee pijlers: wijk- en buurtwerk en de brede school. Aan de ene kant gaat het om participatie, zorg en wonen in de wijk, aan de andere kant om ontwikkeling, opvoeding en onderwijs rond de brede school.’
Brede scholen
Combiwel biedt straks nog wel kinderopvang aan vanuit bestaande vijf brede schoollocaties, maar schakelt daarvoor ook Catalpa in als prefered supplier. ‘Bij de brede scholen gaat het in tegenstelling tot de reguliere kinderopvang nog veel meer om de inhoud, juist omdat er één pedagogische leerlijn is van binnen- en buitenschoolse activiteiten. In nieuwe brede scholen gaan we zelf ook weer kinderopvang aanbieden. Daarover heb ik met Catalpa onderhandeld.’
Afscheid buurthuizen
Combiwel moet met ‘welzijn nieuwe stijl’ een duidelijker profiel krijgen. ‘We nemen afscheid van de buurthuizen en de bestaande specifieke doelgroepen. Door samen te werken met zorginstellingen en door nieuwe ‘huizen van de buurt’ op te zetten, spelen we in op de gevolgen van de AWBZ-pakketmaatregelen. Daardoor kan de zorg immers taken als dagopvang niet meer uitvoeren. Buurtfuncties willen we ook meer binnen brede scholen opzetten, naast nieuwe initiatieven met commerciële partners zoals buurtrestaurants. Ook gaan we in opdracht van Cordaan buurtrestaurants opzetten.’
Slim nadenken
Zuiver wil geld besparen door buurtvoorzieningen te sluiten en de agogische functies slimmer in te zetten. ‘Door slim nadenken zijn er legio kansen voor welzijnsinstellingen. Daarvoor moet je niet alleen samenwerken met de zorg en de corporaties, maar ook met bedrijven als Albert Heijn en verzekeraars. Het ministerie moet vooral doorgaan met de verhalen over ‘welzijn nieuwe stijl’. Dat vergroot het draagvlak bij gemeenten.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: Ram van Meel