Zet een aantal bestuurders bij elkaar, zorg voor lekkere theetjes en een heet onderwerp en voilà: de wijsheden en inzichten vliegen over tafel. Van de hak op de tak. Een aantal daarvan willen we hier graag met jullie delen. Omdat we weten dat meer organisaties hierin geïnteresseerd zijn en er mee stoeien.
Imago
Imago is alles. Welzijn als term is niet onderscheidend. Want wat is dat nou eigenlijk, welzijn? Kan je dat verkopen? Wat lever je dan? Welzijn is heel divers en veelzijdig. Ook dat verkoopt niet lekker. Of welzijn wordt gezien als de meest neutrale partij. Terwijl je toch duidelijk positie inneemt, voor je gevoel.
Waarde van een welzijnsorganisatie
Ambtenaren weten lang niet altijd wat de waarde is van welzijnsorganisaties. Die starten bijvoorbeeld met de beste bedoelingen een voorziening die welzijn al in huis heeft, of makkelijk in kan vullen. Op het stadhuis is die mogelijkheid niet bekend of wordt niet bedacht. Hoe bitter is het dan uit de krant te moeten vernemen wat er gaande is.
Bij de tijd
Sluit die dienstverlening nog wel aan op deze tijd? Kan je iets nieuws in de markt zetten? Wees alert op kansen. En laat je niet weerhouden door mensen die zeggen: ‘Het is toch niet erg dat een ander dat doet?’.
Kansen
Kansen staan soms in de krant. Je kan vernieuwen op basis van persberichten (van anderen). Zij hebben kennelijk al iets uitgezocht of geprobeerd. Als iemand een dienst heeft die goed loopt, dan is dat een goed teken. Wat kan jij op die markt beter, sneller of anders doen?
Profileren
Kijk ook naar hoe je diensten profileert. Hebben ze een sexy naam? Huur daar een copywriter voor in, die ook teksten voor de website schrijft.
Geld heb je nodig
Wil je minder afhankelijk zijn van de overheid, dan zal je voor nieuwe diensten geld moeten vragen. Daar zit niet iedereen op te wachten. Het is vaak ‘not done’ om geld te verdienen. Medewerkers en vrijwilligers zeggen: ‘Mijn doelgroep heeft zelf helemaal niks’. Of: ‘Ik doe het voor een glimlach’. Of: ‘Dat komt bij ons niet voor’. En willen er vervolgens niks mee of worden boos.
Beargumenteren
Er is al eens een vrijwilliger op hoge poten naar de wethouder gestapt omdat een bestuurder 2,50 euro meer vroeg voor een activiteit. Dan moet je goed kunnen beargumenteren waarom dat besluit toch genomen wordt.
Primaire proces
Geld heb je gewoon nodig. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk geld naar het primaire proces laten vloeien. Om je klanten mee te helpen. Met de ene wat duurder geprijsde dienst verdien je geld waar een andere dienst mee mogelijk gemaakt wordt.
Samenwerken
De overheid stelt vaak als eis dat partijen samenwerken om in aanmerking te komen voor subsidie. Dan werken ze samen in een werkgebied. Maar: is dat echt samen werken? Kan je samenwerking stoppen? Durf je dat? Is samen werken in het belang van jullie organisatie?
Innoveren
Er wordt verwacht dat je zorgvuldig met gemeenschapsgeld om gaat. Maar is dat een reden om niet te innoveren? Zou je niet met bedrijven in zee mogen gaan om je klanten een betere dienst aan te bieden?
Het is duidelijk. Er valt nog veel meer te zeggen over ondernemen in welzijn. Daarom overwegen we nog zo’n gesprek te organiseren. Wil je daar bij zijn, laat het dan even weten aan Anneke of Hans.