Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Jonge professionals werken vrijwillig voor de voedselbank

Iets doen voor het goede doel, in de baas zijn tijd. In navolging van de Verenigde Staten begint dat in Nederland steeds normaler te worden. Steeds meer zogenoemde ‘young professionals’ werken dan, in de tijd van hun bedrijf, vrijwillig voor organisaties die hun expertise hard kunnen gebruiken.
Jonge professionals werken vrijwillig voor de voedselbank

In ons land koppelt de stichting Laluz sinds 2004 jong talent aan goede doelen. Op 10 oktober wil de stichting honderd jonge profs aan de slag laten gaan voor de Voedselbank Amsterdam, onder het motto Boost a World – in a single day. ‘Ze wenden hun kennis en kunde vrijwillig aan om de voedselbank te helpen met operationele, organisatorische, strategische en financiële uitdagingen’, legt Charlotte de la Rambelje, bestuurslid van Laluz, uit.

Expertise
Laluz heeft meer dan tweeduizend jonge profs in het bestand. Zo werken er bijvoorbeeld mensen van uitgeverij VNU bij de Stichting Leef je Droom en experts van Boer & Croonbij De Vrolijkheid, een stichting die extra aandacht geeft aan kinderen en jongeren in asielzoekerscentra. Het mes snijdt zo aan twee kanten: het bedrijf doet iets voor de maatschappij, de maatschappelijke organisaties krijgen expertise.

Stunt
‘Doneerden bedrijven vroeger een grote zak geld aan een goed doel en klopten ze zichzelf daarvoor luid en duidelijk op de borst, tegenwoordig is het steeds normaler iets terug te doen voor de maatschappij’, vertelt De la Rambelje. ‘Het is meer een extra voorwaarde die sollicitanten stellen en die door een bedrijf serieus wordt genomen dan een pr-stunt van het bedrijf.’

Ouder
Laluz ziet dat de vrijwilligers steeds ouder worden. ‘We zijn begonnen met een leeftijdsgrens van 35, maar je ziet steeds meer mensen boven die leeftijd die hun expertise ook graag willen delen. Zij hebben naast enthousiasme ook veel ervaring en dat kunnen we uiteraard goed gebruiken’, vindt De la Rambelje.

Advertentiecampagne
Voor Boost a World op 10 oktober zijn inmiddels tien aanmeldingen binnen. Een advertentiecampagne in verscheidene tijdschriften, gratis ontwikkeld door een reclamebureau, moet de overige negentig overhalen mee te komen doen en denken. De la Rambelje: ‘Het is voor bedrijven en mensen geen gemakzuchtige bijdrage, tijd en mensen investeren, maar wel een die steeds meer past bij deze tijd.’ (ANP)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.