Door Hedwig Neggers – Er moeten, zoals het kabinet stelde ‘fundamentele keuzes worden gemaakt’. ‘ActiZ zal dat niet lijdzaam afwachten’, zegt Koster. ‘We doen graag mee aan het debat. Tot nu toe was de overheid vooral bezig met allerlei lapmiddelen. Het is zaak dat we vaststellen waar we als maatschappij naartoe willen met de ouderenzorg en de thuiszorg.’
Hypotheek
Een van de knelpunten is dat zorgondernemers bij tijd en wijle worden gemangeld tussen overheid en markt, aldus Koster: ‘De staatssecretaris wil bijvoorbeeld dat alle verpleeghuisbewoners per 1 januari 2010 een eigen kamer hebben. Maar verpleeg- en verzorgingshuizen met bouwplannen die bij de bank aankloppen, krijgen de vraag hoe ze de hypotheek denken terug te betalen. Banken zijn onzeker, en niet alleen vanwege de crisis. Ze weten ook niet hoe de gezondheidszorg en de kapitaallastenvergoeding van de overheid eruit gaan zien.’ Ondernemen in de zorg, zo stelt Koster, wordt wel heel lastig als er voortdurend discussie is over wel of niet meer marktwerking. ‘Het wordt tijd dat we eens helderheid krijgen over wat we voor de komende vijftien jaar kunnen verwachten.’
Thuiszorg
De discussie moet volgens Koster ook gaan over welke zorg nog verzekerd moet zijn. ‘De tarieven voor onder andere de thuiszorg kunnen echt niet verder omlaag’, stelt hij. ‘Hebben we daar niet meer geld voor over, dan zijn er verschillende keuzes: de eigen bijdrage verhogen, mensen ervoor laten sparen of de aanspraak erop verminderen.’
Mythe
Vraag is of zorgorganisaties zélf ook nog kunnen bezuinigen, bijvoorbeeld door kleinschalig en wijkgericht te werken in de thuiszorg. ‘Het idee daarbij is vooral dat de lijn tussen zorgverlener en cliënt korter wordt’, zegt Koster. ‘Maar zorgorganisaties worden door die werkwijze niet per se kleinschaliger. Bovendien is het een mythe dat zij een grote overhead hebben. Bij zorgorganisaties is die 15 procent, bij gemeenten 40 procent.’
AWBZ
Koster vindt wel dat de zorg veel doelmatiger kan. ‘We hebben nu te maken met drie pijlers: de AWBZ, de Zorgverzekeringswet en de Wmo. Daardoor hebben zorgondernemers te maken met ontzettend veel verschillende regels en enorm veel bureaucratie’, aldus Koster. ‘ActiZ pleit ervoor alle AWBZ-zorg over te hevelen naar de Zorgverzekeringswet. Dat zou al een hoop bureaucratie schelen.’
Topsalarissen
Hoewel ActiZ niet gaat over de salariëring van bestuurders, kan Koster zich wel wat voorstellen bij de publieke verontwaardiging over topsalarissen. Onlangs spraken bestuurders en toezichthouders uit de zorg een nieuwe salariscode af. Kern is dat zij vrijwel allemaal onder de Balkenendenorm dienen te zitten. ActiZ vraagt haar leden zich aan die code te houden. ‘Dat is een eis die wij in het lidmaatschap opnemen’, zegt Koster. ‘Maar als je kijkt naar de totale kosten, wordt in de sector 13 miljard uitgegeven en vormen die topsalarissen maar een percentage van enkele cijfers achter de komma. De meeste bestuurders zitten ook onder de norm. Maar ik snap de symbolische waarde wel, en dat topsalarissen onderdeel zijn van een principiële discussie.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Lees alle Z+W artikelen over Prinsjesdag in het dossier Prinsjesdag 2009 >>