In de maand april hebben gezamenlijke cliëntorganisaties onderzoek gedaan naar: ‘het gesprek van de gemeente met de burger over zijn zorg en ondersteuning’. Dat gebeurt een paar keer dit jaar in het kader van het programma “Aandacht voor iedereen”, dat is opgezet om Wmo-raden en belangenbehartigers te informeren over de stand van zaken van de decentralisatie van de zorg en begeleiding.
Dit zijn de belangrijkste aanbevelingen voor de gemeente:
- Een derde van de mensen (34%) weet niet waar ze zich kunnen melden voor een gesprek met de gemeente. Gemeenten moet duidelijk aangeven waar en wanneer mensen zich kunnen melden.
- Mensen worden voorafgaand aan een gesprek vaak niet door de gemeente geïnformeerd over het indienen van een persoonlijk plan (86%) en de mogelijkheid voor onafhankelijke cliëntondersteuning (83%). Gemeenten moeten burgers daarover al bij de afspraak voor het eerste gesprek informeren.
- Een groot deel van de mantelzorgers heeft niet het gevoel dat de gemeente bekend is met hun situatie (46%). In de wet is de positie van de mantelzorger in het gesprek vastgelegd, dus mantelzorgers moeten bij het gesprek aanwezig zijn om tot een passende oplossing voor de zorg te komen.
Tijdens het keukentafelgesprek
- Het merendeel van de gesprekken (72%) wordt bij mensen thuis gevoerd, 16% op een andere locatie en 12 % telefonisch. 37 procent van de mensen beoordeelt de deskundigheid van degene die het gesprek voert namens de gemeente als onvoldoende. De gespreksvoerder moet goed toegerust zijn, zowel als het gaat om kennis als om het kunnen luisteren.
- 40 procent van de mantelzorgers voelt zich door het nieuwe zorgaanbod van de gemeente meer belast. In het gesprek moet rekening gehouden worden met de wensen, behoeften, draagkracht en draaglast van mantelzorgers.
- Meer dan de helft van de mensen (54%) wordt in het gesprek niet geïnformeerd over eigen betalingen en eigen bijdragen. Het is de taak van de gemeenten om mensen daarover in het gesprek te informeren. Om te voorkomen dat de oplossingen voor de zorgvraag financieel niet haalbaar blijken te zijn.
Maatwerk - Een deel van de mensen wordt niet geïnformeerd (39%) over de vervolgprocedure en ontvangt niet binnen 6 weken een verslag van het gesprek (33%). Het verslag is de basis voor het vervolg van de zorg en voor de vraag of en zo ja wélke ondersteuning mensen ontvangen.
- De helft van de mensen ontvangt niet binnen twee weken een beslissing op een aanvraag voor een individuele maatwerkvoorziening. Een groot deel van de mensen (69%) wordt in het gesprek niet gewezen op de mogelijkheid van een pgb. De gespreksvoerder van de gemeenten kan beter de mensen al tijdens het gesprek informeren over de mogelijkheden en voorwaarden van een pgb.
Veel gemeenten falen nog steeds om de keukentafelgesprekken goed te doen. Van de mensen die hulp nodig hebben, weet een derde niet waar ze zich kunnen melden. Lees meer>>
Sjakie hield ook leuke gesprekken met de fam.Flodder, een karikatuur maar al te waar.
Met clienten uit de jeugdhulp spraken we over wat zij belangrijk vinden bij een keukentafelgesprek. Deskundige gesprekspartners, die voldoende tijd nemen voor het gesprek om met de cliënt te kijken hoe de situatie in elkaar zit, ruimte te geven voor emoties, echt te luisteren wat nodig is en om vertrouwen op te bouwen zijn aanbevelingen. Lees alle adviezen van clienten <a title=’keukentafelgesprek: advies van clienten’ href=’http://kennisnetjeugd.nl/blog/199-keukentafelgesprek-advies-van-clienten’>http://kennisnetjeugd.nl/blog/199-keukentafelgesprek-advies-van-clienten</a>
De gemmenten moeten flink aan gepakt worden.
zij hebben dossiers aangelegd en daar moet een zieken deskundige naar kijken en dan een beslissing nemen.
nu doen mensen het dir jurist zijn of gewoon kantoor klerk.
demensen die beoordelen zijn amper bekent met hoe de wmo moet werken .
dit is de 4 keer dat ik moet rechten. Het is schandalig.
mevr.g.geitenbeek de ruig
0341559726