Katie Lee Weille is therapeut en onderzoeker en daarnaast docent bij RINO (Regionale Instellingen voor Nascholing en Opleiding) in Utrecht en Amsterdam. Onlangs ontwikkelde ze een bij- en nascholing over ouderschap en ouderschapsbegeleiding voor professionals. ‘Men denkt vaak oudergericht te werken, maar dit blijkt dan met name over opvoederschap te gaan. Ouderschap reikt echter in meerdere opzichten veel verder.’
Ouderschap versus opvoederschap
Volgens Weille is er een groot verschil tussen ouderschap en opvoederschap. ‘Ouderschap is een ethische relatie die 24 uur per dag en zeven dagen per week het hele leven doorgaat, zelfs als het kind uit huis is of overlijdt. Elke ouder weet dat. Ouderschap kan nooit een rol zijn, opvoederschap is dat wel en kan door meerdere mensen vervuld worden. Dat moet ook, want er is geen ouder die dat in zijn eentje kan doen. Leerkrachten, familie en vele anderen zijn bezig met de opvoeding van het kind, zowel professioneel als niet-professioneel. Opvoederschap is niet permanent, maar ouderschap is dit wel’, zegt Weille in Vakblad Vroegh.
Attitudeverschuiving
Op dit moment worden behandelplannen vaak gemaakt vanuit het perspectief van de hulpvraag van het kind. De vragen waar ouders mee worstelen, komen daardoor niet in beeld. En dat is niet terecht, vindt Weille. ‘Eén van de redenen waarom ouderschap zo weinig aandacht krijgt, zowel in de praktijk als in de opleidingen, is dat men zich niet bewust is van wat er gemist wordt bij ouders, of in hoe verre het een behandeling kan helpen om het perspectief van ouders beter te begrijpen in plaats van er gefrustreerd of geïrriteerd door raken. Het gaat echt om een attitudeverschuiving en niet om een protocol of techniek.’
Als we onze kinderen willen behandelen als prinsen en prinsessen, houdt dat niet in dat we hen maar in alles hun zin geven. Echt koninklijk opvoeden houdt in liefdevol grenzen stellen en gepast loslaten. Lees meer >>
Onbekwaam
Het zou volgens de therapeut al een mooie stap zijn als hulpverleners goed aansluiten bij de hulpvraag van ouders en deze vraag ook begrijpen. Bovendien is dit uiteindelijk ook in het voordeel van het kind. ‘Durf daarom te laten zien op welke punten je in de omgang met ouders onbekwaam bent. Dat houd je nieuwsgierig en alert in het werken met ouders.’
Goed omgaan met ouders
Volgens Weille komt er langzaamaan wel meer aandacht voor ouderschap, maar nog niet voldoende. Zo is er bijvoorbeeld nog lang niet altijd aandacht voor het onderwerp in opleidingen, terwijl het wel van belang is dat zorgprofessionals kennis hebben over ouderschap. ‘Dat is nuttige bagage voor elke hulpverlener, want hulpverleners komen allemaal ouders tegen, in welke hoedanigheid dan ook. Iedereen in dit vak zou kennis moeten hebben van de psychologie van het ouderschap. Daarbij hoort het goed omgaan met ouders.’