Meavita ontstond als fusie van thuiszorginstellingen in verschillende delen van het land (Meavita, Sensire, Thuiszorg Groningen en Vitras). De organisatie was actief in zestig gemeenten en was met meer dan 100.000 cliënten en 20.000 medewerkers een van de grootste in Nederland. Na het faillissement in maart 2009 werden de medewerkers ondergebracht bij regionale thuiszorginstellingen en maakten de Haagse en Groningse onderdelen een doorstart. In december stemde de Nederlandse Zorgautoriteit in met een balanssteun van 37 miljoen euro.
Interne oorzaken
Vakbond Abvakabo FNV wil via een enquêteprocedure bij de Amsterdamse Ondernemingskamer laten uitzoeken of er sprake was van wanbeleid. Volgens Arno van Deuzen, advocaat van de Abvakabo FNV, deden Meavita-bestuurders alsof het faillissement uitsluitend aan externe factoren, zoals invoering van de Wmo te wijten was. ‘Uit eerdere onderzoeken, zoals van het College Sanering Zorginstellingen (CSZ), blijkt dat het management een gigantische puinhoop was. Juist intern ging er heel veel fout, het faillissement had vooral interne oorzaken.’
Onzekerheid medewerkers
Na het faillissement van Meavita kwamen vorig jaar 20.000 medewerkers in dienst van nieuwe werkgevers. Hoewel zij in de meeste gevallen in dezelfde rechtspositie terechtkwamen, ondervonden velen van het faillissement ook nadeel. Van Deurzen: ‘Niet alle achterstallige betalingen zijn nog uitbetaald. Veel mensen konden hun vakantiedagen niet meenemen. In de nieuwe organisaties krijgen ze vaak ook te maken met reorganisaties en onzekerheid.’
Formele bezwaren
Overigens moet nog blijken of de Ondernemingskamer instemt met de enquêteprocedure. Volgens de ex-bestuursvoorzitter en leden van de Raad van Toezicht is de rechtzaak formeel niet mogelijk. Van Deurzen: ‘De bestuurders stellen dat er geen enquête mogelijk is omdat er geen bedrijf meer bestaat, de stichting is immers failliet. Volgens ons is een enquête door de Ondernemingskamer wel degelijk terecht. Het lijkt alsof oud-voorzitter Charles Laurey de verantwoordelijkheid liever voor zich uitschuift. Wij willen openheid van zaken en duidelijkheid wie waar de fout inging.’
Lees ook: ‘Dossier Meavita’ en ‘Meavita voor de rechter’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Ik mag toch aannemen dat de rol van de bestuurder van Sensire ook goed bekeken wordt in het Meavita geheel. Sensire maakt ook reorganisatie na reorganisatie door na het drama meavita waarin medewerkers van sensire steeds weer boventallig worden verklaard en de rekening betalen. In mijn geval ben ik binnen sensire voor de 3de keer boventallig. (2de keer na meavita drama). De bestuurder en de verantwoordelijken van sensire blijven wel zitten, wij de medewerkers, betalen de rekening! Er wordt teveel alleen over meavita den haag en thuiszorg groningen gesproken. Geheel onterecht, ook bvestuurder sensire is mede- verantwoordelijk!! Graag aandacht hiervoor en reactie. vr. gr. I. Weijermars