De vakbond wil de onderste steen boven hebben in het faillissement om te voorkomen dat het drama zich herhaalt bij andere bedrijven. De oud-bestuurders en toezichthouders van Meavita wilden de zogenaamde enquêteprocedure tegenhouden.
Wanbeleid
Bij de enorme thuiszorgorganisatie werkten 20.000 mensen voor 100.000 cliënten. Toen het vorig jaar failliet ging, liet het bedrijf een miljoenenschuld achter. Abvakabo FNV beticht Meavita van wanbeleid. ‘Bestuurders hebben zich gestort op risicovolle projecten die tot grote problemen leiden. Daarnaast koos de organisatie ervoor om onder de kostprijs te werken terwijl dat niet nodig was’, aldus de vakbond.
Verlies
Een berucht voorbeeld is het opzetten van een communicatiesysteem tussen verzorgenden en cliënten via een zogenoemde tv-foon. De cliënten bleken het systeem helemaal niet te willen. Het verlies bedroeg 17 miljoen.
Rechtvaardigheid
Ondernemingskamer gaat de gang van zaken onderzoeken. De vakbond wil naast het voorkomen van dit soort drama’s vooral gerechtigheid, rechtvaardigheid en genoegdoening voor zijn gedupeerde leden.
Lees alles over het faillissement in het dosier ‘Meavita’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/FNV/Foto: ANP/Koen Suyk