door Carolien StamHet opleidingsniveau in Nederland is sterk gestegen. Dat is de reden waarom het aantal kinderen met een leerachterstand in het basisonderwijs flink is gedaald. Niettemin gaat er meer geld naar de bestrijding van leerachterstand bij kinderen. Staatssecretaris Dijksma wil ook extra geld uittrekken voor scholen in regio’s waar veel werkloosheid heerst en lage inkomens wonen.
Gehalveerd
Het aantal achterstandskinderen is in twaalf jaar gehalveerd van 581.520 in 1995 tot 279.680 begin dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. ‘Dat betekent niet dat er minder geld naar scholen gaat om achterstanden bij kinderen tegen te gaan’, verzekert Martijn Vroom, woordvoerder van het ministerie van OCW. ‘Staatssecretaris Dijksma heeft begin dit jaar juist 70 miljoen extra uitgetrokken voor taal- en rekenonderwijs aan achterstandkinderen.’
Gewichtenregeling
Basisscholen krijgen extra geld om kinderen met een achterstand te ondersteunen. Dat gebeurt volgens de zogenoemde ‘gewichtenregeling’. In de oude gewichtenregeling ging dat op basis van de afkomst van de kinderen. Vanaf vorig jaar is een ‘nieuwe’ regeling van kracht, waarbij het opleidingsniveau van de ouders bepalend is voor hoeveel geld een school krijgt.
Leerachterstand
Werkloosheid en lage inkomens gaan echter ook samen met een grotere kans op leerachterstand bij kinderen, is de achterliggende gedachte. ‘Uit onderzoek blijkt dat in gebieden met lage inkomend en of veel uitkeringen relatief veel ‘gewichten-kinderen’ zijn. En dus ouders met een lage opleiding,’ aldus Vroom.
Impulsregio’s
Er gaat extra geld naar zogenoemde ‘impulsregio’s, gebieden met veel werkloosheid en of lage inkomens. Welke gebieden dat zijn, wordt in december vastgesteld, zegt Vroom. Er zijn al verschillende pilots in gemeenten in Oost-Groningen, Drenthe en Zuid-Limburg.
Diploma’s
In de praktijk blijkt dat scholen slecht zicht hebben op de diploma’s van de ouders. De vaders en moeders moeten zelf een formulier ondertekenen waarop zij aangeven welke diploma’s zij hebben behaald. Maar analfabete ouders laten dat vaak na. Anderen schamen zich voor hun lage opleiding en geven daarom een te hoge opleiding op. Ook is niet altijd duidelijk wat een buitenlands diploma waard is in Nederland.