Door Ephraïm Patty – Zorgverzekeraar Menzis, die de zorgkantoren in het oosten en het noorden van het land beheert, gelooft niet dat Thuiszorg Groningenen Sensire al door het budget voor dit jaar heen zijn. Het tekort aan budget was precies de reden waarom twee thuiszorginstellingen vorige week een patiëntenstop afkondigden.
Uitspraak
Als Menzis en de twee zorginstellingen er onderling niet uitkomen, kan de rechtbank op 15 augustus alsnog uitspraak doen in het kort geding dat vrijdag diende. Menzis eiste van de bewuste instellingen, onderdeel van Meavita, dat zij doorgaan met het aannemen van nieuwe cliënten.
Plafond
Jaarlijks bepalen de zorgkantoren het aantal uren zorg dat elke thuiszorginstelling mag leveren en krijgen daarvoor betaald. Dit budgetplafond is gebaseerd op de prestaties van het jaar daarvoor. Thuiszorginstellingen die meer uren zorg moeten leveren dan begroot, moeten dat uit eigen zak betalen. Pas in de loop van het jaar bepalen de zorgkantoren of een dergelijke uitbreiding uit AWBZ-gelden kan worden vergoed. De totale vraag naar thuiszorg in een bepaalde regio speelt daarbij een belangrijke rol.
Financieringssysteem
Brancheorganisatie Actiz vindt dat het huidige financieringssysteem moet worden veranderd, aldus woordvoerder Marleen Scheurkogel. Daarbij vindt ze de berichtgeving in de afgelopen week te eenzijdig. ‘Het is veel te makkelijk om alleen naar de zorgaanbieders te wijzen en te zeggen ‘het budget is op, ze doen het verkeerd’, terwijl er amper naar het financieringssysteem wordt gekeken.
Gratis boodschappen
‘Maar nu het productieplafond is bereikt, moet alles verder uit eigen zak worden betaald. Dat is te vergelijken met de Albert Heijn die voor de rest van het jaar de boodschappen gratis weggeeft, het is gewoon niet reëel. Socioloog en hoogleraar Evelien Tonkens, beschrijft de huidige situatie in de zorg heel treffend in haar columnvan 9 juli in de Volkskrant.’
Persoonsvolgend
Om tegemoet te komen aan de groeiende zorgvraag en om kwalitatief goede zorg te leveren is meer geld nodig, maar daarnaast is vooral de verdeling van het geld van belang, zegt Scheurkogel. ‘De keuze van de klant moet leidend zijn in het nieuwe systeem. Nu is het zorgkantoor de inkoper van de zorg en niet de klant. Wij pleiten dus voor een persoonsvolgende bekostiging, een idee dat ook wordt ondersteund door de Sociaal-Economische Raad en de cliëntenorganisaties.’
Brief
Vorige week stuurden de cliëntenraden van Thuiszorg Groningen en Sensire een brief naar het
Nederlands Patiënten en Consumenten Platform (NPCF). Ze ergerden zich aan de reactie van de NPCF en verweten de belangenorganisatie dat ze niet op de hoogte zijn van de feiten. ‘We hebben de cliëntenraden per brief teruggestuurd’, zegt woordvoerder Frank van der Meijden van de NPCF. ‘We blijven bij ons standpunt dat je zulke situaties niet moet uitvechten over de hoofden van de patiënten.’
Ophef
Volgens Van der Meijden was de hele ophef niet nodig geweest als de thuiszorginstellingen volgens de normale procedure voor extra geld hadden aangeklopt bij het zorgkantoor en eventueel bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). ‘Op zich heeft de rechtbank het voorlopig prima opgelost om de partijen tot een dialoog aan te sporen. Maar de thuiszorginstellingen en het zorgkantoor hadden dit van tevoren ook zelf kunnen bedenken.’
Oplossing
Richard Lancee, woordvoerder bij Menzis, is het niet eens met de NPCF. ‘Onze gang naar de rechter was nodig om de patstelling te doorbreken.’ Hij geeft aan dat Menzis deze week met Meavita om de tafel gaat zitten om tot een structurele oplossing te komen.
Debat
Over het idee van Actiz om het financieringssysteem om te gooien, zegt Lancee: ‘Daar houden wij ons op dit moment niet mee bezig. Er zal nog wel een debat over komen in de Tweede Kamer, dan zullen we ook zeker met een aantal suggesties komen. Maar in het belang van onze cliënten is het voor ons van primair belang om binnen de bestaande regeling naar een oplossing te zoeken.’