Zo’n dertig adviseurs van MOVISIE, centra voor maatschappelijke ontwikkeling en de DSP-groep adviseren gemeenten en instellingen over de aanpak van Welzijn Nieuwe Stijl. Inmiddels zijn al 88 van 90 adviesaanvragen in behandeling genomen en is er een wachtlijst van elf gemeenten. Elke adviseur heeft hiervoor vijftien dagen per traject beschikbaar.
Horizon
Volgens adviseur en coördinator Joost van Alkemade hebben aanvragers een breed scala aan onderwerpen ingediend. ‘Tijdens de regionale bijeenkomsten die we in september hebben gehouden bleek het belang van een meerjarenperspectief, een maatschappelijke agenda. Inhoudelijke thema’s zijn belangrijk, maar er is ook focus nodig, een punt op de horizon om naar toe te werken. Hoe kijk je samen met bewoners en instellingen naar de opgave die er ligt?’
Bewoners
Van Alkemade vertelt dat tijdens regionale bijeenkomsten met wethouders bleek dat de komende jaren de echte kanteling moet worden gemaakt. ‘In de eerste jaren van de Wmo hebben de gemeenten zich hun taken en rol eigen gemaakt. Nu gaat het om het versterken van de rol van bewoners binnen de Wmo. Welke positie en rol moeten zij krijgen? Daarvoor moeten gemeenten deze bewoners ook meer betrekken als mede-eigenaars in de keuzes van de Wmo.´
Betere relatie
Veelgevraagde adviesonderwerpen zijn verder: een betere relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, betere subsidieafspraken en betere opdrachtformulering. ‘Stel er dient te worden bezuinigd en tegelijk moet de kwaliteit van het professionele aanbod worden verbeterd. Dat geeft verzet, maar tegelijk moeten professionals uit hun comfortzone komen en dingen anders gaan aanpakken.’
Gedragsverandering
Zelf is Van Alkemade bijvoorbeeld betrokken bij een Gelderse gemeente, die bezuinigingen van vijftig procent heeft afgekondigd op het welzijnswerk en bewoners een navenant grotere rol wil geven. ‘Hoe kun je bewoners daarbij actief krijgen en zelf de welzijnsagenda laten oppakken? Dan gaat het niet om dat de gemeente weer nieuwe nota’s schrijft, maar daadwerkelijk bewoners erbij betrekt. Daarvoor is aan beide kanten zo’n gedragsverandering nodig, waarbij het de vraag is of dat binnen een jaar met vijftien dagen advies te bereiken is.’
Welzijnswerker
Een ander voorbeeld is een Amsterdams stadsdeel dat de effectiviteit van welzijnswerk beter in beeld wil krijgen. Van Alkemade: ‘Neem de doelstelling ‘zelfredzaamheid bevorderen’. Dat lijkt moeilijk te meten. Maar je kunt hiervoor aan het begin en het eind van interventies enquêtes houden en bekijken wat de verschillen in de houding van mensen is. Staan ze anders in het leven? Door zulke simpelere vormen is meer inzicht te krijgen in het effect van het welzijnswerk.’
Eigen kracht
Bij de adviesaanvragen valt op dat van acht bakens van Welzijn Nieuwe Stijl er twee veel worden genoemd: ‘de eigen kracht van de burger’ en ‘integraal werken in zorg en welzijn’. Van Alkemade: ”Direct erop af’ komt het minst voor in de aanvragen. Misschien komt dat omdat het al een belangrijk onderdeel van de praktijk is.’
Training
In de loop van dit jaar worden regionale trainingssessies aangeboden rond thema’s als maatschappelijke agendering, relatie opdrachtgever-opdrachtnemer, van activiteit naar effectiviteit, formeel en informeel werken in balans en ketensamenwerking.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Ik heb het onderstaande toch nog maar even gekopieerd vanuit de tekst.
“Maar je kunt hiervoor aan het begin en het eind van interventies enquêtes houden en bekijken wat de verschillen in de houding van mensen is. Staan ze anders in het leven? Door zulke simpelere vormen is meer inzicht te krijgen in het effect van het welzijnswerk”.
Zo simpel is het het ook en dat kan ook voor toepasbaar zijn op veel Zorgbehandelingen die uitgevoerd zijn!