Vooral adolescente gamers met psychosociale problemen hebben een grote kans een gameverslaving te ontwikkelen. Door verdringing van sociale relaties door de gameverslaving wordt de eenzaamheid groter. Het leidt zelfs tot een toename van agressief gedrag. Dat concludeert Jeroen Lemmens in zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam.
Laag zelfbeeld
Lemmens deed onderzoek naar gameverslaving in een longitudinale onderzoek onder 851 Nederlandse adolescenten. Hij toont aan dat voornamelijk mannelijke adolescente gamers met psychosociale problemen, zoals eenzaamheid, verminderde sociale competentie en een laag zelfbeeld, een grotere kans hebben verslaafd te raken aan het gamen.
Geïsoleerd
Gamen kan bij deze groep jongeren de negatieve gevoelens die voortkomen uit sociale tekortkomingen tijdelijk verdringen. Maar juist gamen leidt er ook weer toe dat sociale contacten niet meer ontwikkeld of onderhouden worden. Bestaande relaties verslechteren, waardoor deze kwetsbare groep nog meer geïsoleerd raakt, aldus lemmens.
Buitensporig
De gameverslaving blijkt bovendien een toename van agressief gedrag te veroorzaken, ongeacht of men gewelddadige of niet-gewelddadige games speelt. Lemmens veronderstelt dat het overmatig gamen dat voortkomt uit gameverslaving, uiteindelijk leidt tot problemen op school en conflicten met ouders. Als ouders pogingen ondernemen om het buitensporige gamegedrag te stoppen, kunnen ontwenningsverschijnselen leiden tot prikkelbaarheid en agressief gedrag.
Oorzaak
Volgens de onderzoeker is ook het agressieve gedrag ten gevolge van de verslaving weer een oorzaak voor de toename van de eenzaamheid van de jongere. Op 9 november promoveert Jeroen lemmens op zijn onderzoek aan de UvA.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Universiteit van Amsterdam/ foto: ANP Erik van ’t Woud
De gameverslaving blijkt bovendien een toename van agressief gedrag te veroorzaken, ongeacht of men gewelddadige of niet-gewelddadige games speelt.
Bovenstaande zin is een onvolledige samenvatting van Lemmens onderzoek. Hij concludeert weliswaar dat gameverslaving op zich al aggressie kan veroorzaken, maar hij ziet ook dat het spelen van gewelddadige spellen een (extra) toename van aggressie veroorzaakt.
Zoals hij zelf zegt in de Abstract van z’n rapport:
‘Time spent playing violent games specifically, and not just games per se, increased physical aggression. Furthermore, higher levels of pathological gaming, regardless of violent content, predicted an increase in physical aggression among boys. That this effect only applies to boys does not diminish its importance, because adolescent boys are generally the heaviest players of violent games and most susceptible to pathological involvement.’
Hier vind je het hele rapport: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3003785/