In de filialen in de wijken Escamp en Loosduinen komen relatief veel ouderen en de winkels willen daarom extra hulp bieden. De medewerkers in de winkel kennen de ouderen vaak goed, dus merken wanner het minder goed gaat.
Overleden
Het plan is een initiatief van de zorgorganisatie Royaal Zorg. ‘Het plan is ontstaan nadat een oudere man was overleden. Hij kwam vaak in de winkel, maar toen hij al een paar dagen niet was geweest, maakten medewerkers zich zorgen. Ze kregen toen van Royaal Zorg te horen wat er was gebeurd. Daarna is besloten een proef te starten om samen te gaan werken, zodat sneller ingegrepen kan worden als er bijvoorbeeld iets niet goed gaat.’
Vergeetachtig
In de Volkskrant vertelt de projectleider van Royaal Zorg dat een zorgmedewerker ook als kassamedewerker werkzaam was. Zij zag de klant steeds minder boodschappen doen, meer eten in blik kopen en steeds meer afvallen en vergeetachtig worden. Ze vroeg zich af of ze meer voor deze man had kunnendoen.
Dementie
Zo’n 20 ervaren caissières in de twee Haagse winkels krijgen in het nieuwe jaar een training om te leren waarop ze precies kunnen letten. ‘Het zou mooi zijn als dit plan andere winkels zal inspireren, maar ieder filiaal is daarin vrij. In Doorn komen er in een winkel bijvoorbeeld veel demente bejaarden, ook daar is medewerkers geleerd hoe ze daar mee om moeten gaan. In Utrecht is er bij een winkel veel aandacht voor kinderen en gezond eten. Iedere winkel kan doen wat voor de buurt nodig is’, aldus de woordvoerster.
Hoe eerder dementie herkend wordt, hoe sneller er een diagnose gesteld kan worden. Dat geeft rust en dan kan ook de behandeling snel starten.
Ken jij de 10 signalen van dementie? >>