Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ahmed Larouz (MEX-it): ‘De situatie van allochtone jongeren is helemaal niet dramatisch’

De Sociaal Economische Raad (SER) komt voor het eind van het jaar met een advies over de achterstand van allochtone jongeren. Initiatiefneemster Judith Ploegman, voorzitter van FNV Jong, noemt de situatie dramatisch. Ahmed Larouz, directeur van MEX-it, adviesbureau voor intercultureel management, bekijkt het liever van de positieve kant: ‘Over een paar jaar blinken allochtone jongeren uit.’
Ahmed Larouz (MEX-it): 'De situatie van allochtone jongeren is helemaal niet dramatisch'

Door Marrigje de Bok – Judith Ploegman signaleert een

aantal ernstige problemen onder de allochtone jeugd: een hoge werkeloosheid,

schooluitval en een laag opleidingsniveau. Als voorzitter van
href=”http://www.fnvjong.nl” target=_blank name=”FNV JOng”>FNV Jong

en lid

van de SER wil ze daar heel snel

iets aan gaan doen (zie:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_news1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsge_portlet_zw_news1_1/tsge_portlet_zw_news1_1channel/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/66728/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_nieuws/index.html”

target=_self>FNV Jong luidt noodklok over allochtone jongeren

).


name=Mex-it>Ahmed Larouz van MEX-it
werkt al jaren met deze doelgroep. Als

intercultureel adviseur voor overheidsinstellingen en bedrijven bedenkt hij tal

van creatieve oplossingen.

Wat vindt u ervan dat de SER met dit advies komt?’Het is

altijd goed problemen te signaleren en er iets aan te doen. Maar ik maak er wel

kanttekeningen bij. Als Ploegman de situatie dramatisch noemt, wil ik cijfers en

feiten zien. Over welke groep gaat het? Hoe oud zijn jongeren? Is dat

schoolgaande jeugd of zijn dat studenten en starters op de arbeidsmarkt? Ik vind

het goed maar niet goed genoeg.’

Is dit nu een nieuwe constatering? Weten we niet allang dat er teveel

schooluitval en werkeloosheid is onder allochtonen?’Nee, het is niets

nieuws. Ik denk alleen maar: weer zo’n negatief verhaal. Niet dat ik het ontken.

Natuurlijk is er sprake van achterstand en werkeloosheid, maar dat wisten we

al.’

‘De kijk op de problematiek moet anders. Ik werk altijd vanuit een

positieve gedachte. En die is dat we moeten proberen om allochtone jongeren

zelfvertrouwen te geven, zekerheid en perspectief te bieden. Geef hen het idee

dat ze bij deze maatschappij horen, en zorg dat ze hun ambities waar kunnen

maken. Daar moeten we in investeren.’

Dat is een mooie gedachte, maar wie moet dat doen en hoe?’Ik

zie vooral een taak bij de werkgeversvereniging VNO/NCW. Die moet als een blok

achter dit advies staan. Een concrete oplossing zie ik in uitbreiding van de

mogelijkheden voor stageplekken. Ik geloof niet dat er te weinig bedrijven zijn

die stages kunnen aanbieden. Die zijn er genoeg, maar er zijn teveel bedrijven

die niet geaccrediteerd zijn, daar moet iets aan veranderen.’

‘Ook de MKB sector kan meer effectieve stageplekken gaan bieden. Begin eens

om winkels in buurten met veel allochtone ondernemers en bewoners te stimuleren

om dat te gaan doen. Help bij het professionaliseren van allochtone ondernemers

en laat die een voorbeeldfunctie vervullen.’

Wat moet de overheid doen?’Ik wil meer samenwerking zien tussen de

verschillende ministeries en sectoren, zoals cultuur, onderwijs, welzijn. Er

zijn veel projecten, veel initiatieven voor onderwijs en integratie, maar het is

erg versnipperd. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij het onderwijs. Dat moet

het lef hebben om problemen aan te pakken. Ze kunnen alle projecten beter

inbedden in het onderwijs. Jongeren hebben leerplicht, en scholen hebben de

plicht mensen op te leiden, te leren wat leren en wat werken is.’

‘Welzijnswerk komt daarna wel, ik zou bijna zeggen: ‘dat is luxe’. Het

welzijnswerk is te versnipperd, maar daar ligt het probleem niet en de oplossing

evenmin. Het idee van de VVD om de leerwerkplicht in te stellen vind ik

niet zo gek, ik zou alleen liever kiezen voor óf leren óf werken. Laat ze één

ding kiezen, dan dwalen ze niet af en maken ze iets van hun toekomst.

U vindt de situatie niet dramatisch?’Niet dramatisch en zelfs

niet erg. Ik blijf roepen dat deze jongeren over een paar jaar zullen

uitblinken. Vroeger hadden we zwarte scholen, nu hebben we zwarte HBO’s en

faculteiten. Dat kon je tien jaar geleden nog niet bedenken. De achterstand

trekt wel bij. Er is in een razend tempo al zoveel veranderd onder allochtonen,

de vrouwenemancipatie, de politieke en arbeidsparticipatie en zelfs de

huizenkoopkracht.’

‘Maar er is teveel aandacht besteed aan de negatieve kanten,

zoals schooluitval en werkeloosheid. Die problemen zijn niet zo enorm, dat wordt

alleen maar steeds gezegd. En in Nederland heerst een vervelend soort

kopieergedrag. Dramatiseer het maar vaak genoeg en iedereen praat elkaar na. Op

den duur gaat iedereen het geloven. Ik geloof het niet.’

Maakt u zich dan helemaal geen zorgen?’Jawel, over de groep

waar het goed mee gaat. Over de gemotiveerde burgers, de hoger opgeleiden

bijvoorbeeld, die aan de slag willen. Die krijgen niet genoeg kansen en die

verdienen beter dan steeds weer die negatieve berichten. Die mensen hebben vaak

geen zin meer om nog door te vechten. Dat is minstens net zo erg voor de sociaal

economische kracht van ons land als die groep met

achterstand.’

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_news1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsge_portlet_zw_news1_1/tsge_portlet_zw_news1_1channel/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/66728/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_nieuws/index.html”

target=_blank name=”FNV Jong”>FNV Jong luidt noodklok over allochtone jongeren
(

24 oktober 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/57248/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=”Verkeerde sectoren”>’Allochtone jongeren kiezen verkeerde

sectoren’
(17 mei 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/64530/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Marokkanen>’Lage scholing belangrijkste oorzaak werkloosheid

Marokkanen’
(11 september 2006); ‘
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_dossiers/portlet_tsge_dossiers1_1search/true/portlet_tsge_dossiers1_1channelId/20105/portlet_tsge_dossiers1_1id/55413/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Als

je de cijfers en incidenten weergeeft, krijg je de zwarte Piet.’ Antropoloog

Hans Werdmölder over ‘Marokkaanse lieverdjes’


, (Zorg + Welzijn 6, 29 juni 2005),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_dossiers/portlet_tsge_dossiers1_1search/true/portlet_tsge_dossiers1_1channelId/20105/portlet_tsge_dossiers1_1id/55409/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=”Ahmed Marcouch”>Ahmed Marcouch (ambtenaar jeugdbeleid) over

Marokkaanse opvoeding: ‘Confronteer ouders keihard met hun afwezigheid’
, (Zorg + Welzijn 3, 9 februari

2005)

Meer weten? Lees dan ook de


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=5U6JU&m=tP47&s=tbaxDU” target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.