De gemeente Breda verwacht dat veel burgers gebruik zullen maken van de alfacheque. De burger krijgt meer vrijheid om te bepalen wanneer de hulp komt en welke werkzaamheden deze verricht. De cheque verbetert bovendien de arbeidsparticipatie en geeft bijstandsgerechtigden en mensen uit de sociale werkvoorziening re-integratiekansen, aldus de gemeente. De werkgeversrol ligt niet meer bij de cliënt, maar wordt ongebracht bij de BSW, de sociale werkvoorziening van Breda.
Wetsontduiking
Deze manier van bezuinigen op de huishoudelijke zorg, kan niet, stelt Wim van der Hoorn van Abvakabo FNV. ‘De gemeente heeft volgens de wet van Jet Bussemaker van augustus 2009 de plicht om eerst de zorgverlening in natura aan te bieden, juist om de alfahulp-constructie te vermijden. Instellingen mogen sinds die wet ook niet meer alfahulp als eerste aanbieden. Dit is een ontduiking van de wet die we juridisch gaan aanpakken, omdat de constructie ten koste gaat van de werknemers.’
Van der Hoorn wijst op een gerechtelijke uitspraak naar aanleiding van een alfahulpmedewerker, die FNV Bondgenoten heeft aangespannen. ‘Daaruit blijkt dat ook een alfahulp een werknemer is waarvoor ziektegeld en pensioenpremies moeten worden betaald. Bemiddelingsbureaus of een stichting als de BSW hebben dus alle verplichtingen als werkgever.’
Ongunstig
Berend Raap, directeur van stichting Alphatrots, noemt de alfacheque-constructie duur en ongunstig voor de alfahulp. Zijn stichting biedt cliënten voor 70 cent per uur de mogelijkheid het werkgeverschap over te nemen. ‘De alfacheque kost de gemeente € 16,50 per uur. Een alfahulp houdt daar € 12,80 aan over. Wij bieden hetzelfde voor € 15,20 per uur, en daarvan houdt de alfahulp € 14,50 over.’
Volgens Raap brengt de alfacheque-constructie onnodige overheadkosten mee. ‘Bovendien hebben alfahulpen bij ons vanaf dag één recht op ziektevervanging. Bij de gemeenten in Brabant is dat pas na twee weken.’
Kwaliteit
Christine Woudhuizen, directeur van Sting, de landelijke beroepsvereniging voor verzorging, vraagt zich af of de zekerheid van de cliënt en de alfahulp met deze constructie gediend is. ‘Wat zijn de consequenties voor beide partijen? Ik ben helemaal niet tegen constructies met zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers). Maar ik vraag me wel af wie er nu toeziet op de kwaliteit van de huishoudelijke hulp.’
Kamervragen
PvdA en SP hebben inmiddels vragen gesteld aan staatssecretaris Veldhuijzen van Santen. PvdA-kamerlid Agnes Wolbert wil weten of het concept van de cheque niet ingaat tegen de wetswijziging in de Wmo van het vorige kabinet. Staatssecretaris Bussemaker (VWS) had een subsidie ingesteld waarmee sinds 2009 ruim 8.000 alfahulpen in vaste dienst zijn aangenomen bij thuiszorginstellingen.
Cees Meeuwis, de Bredase wethouder voor onder meer Sociale Zaken en Welzijn, reageert woensdag op de kritiek.
Zie ook: Alfahulpen op de schopstoel, Regeling alfahulpen per direct gesloten en ‘Inkomen alfahulp in loondienst fors achteruit’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Volg Zorg + Welzijn via Twitter >>
Bron: foto: stock.xchng
Helaas, anno 2012 is er nog niets veranderd. Mijn bedrijf neemt thuishulpen over met behoud van salaris en secundaire arbeidsomstandigheden, Thebe dwingt thuishulpen 20% van hun loon in te leveren anders kunnen ze opkrassen. De ondernemingsraad heeft dit plan niet goedgekeurd en men kijkt binnen de organisatie naar andere opties. En wat doet de gemeente Tilburg? Zij biedt vanaf volgende jaar alpha hulpen aan en presenteert aan cliënten van de WMO dat deze checques 2 € goedkoper zijn dan de dienstencheques (goed opgeleide thuishulpen van een thuiszorg organisatie.
Deze alpha hulpen gaan onder het minimum loon werken, zijn niet verzekerd tegen ziekte of ofgevallen, bij baanverlies hebben zij geen recht op WW, kortom, zij staan met lege handen. Ook de cliënten zijn hiervan de dupe want bij ziekte of vakantie is er geen invalkracht, kunnen zij nergens een klacht indienen als de geboden hulp niet goed is, kortom; de kwaliteit van de zorg gaat achteruit. Wat is er tegen deze onwaardige bezuinigingsdrift van gemeenten te doen? Graag antwoord.
Door alle wet en regelgeving kan ik dit verhaal niet meer goed volgen. Wat is er mis om mensen een alfahulp te geven als zij het ermee eens zijn. Dat het consequenties heeft voor iemand die als alfa hulp gaat werken is duidelijk, deze mensen moeten wel goede voorlichting krijgen over hun positie.
Zoals ik de tekst lees bij M.van den Berg klinkt het prima.Als er nog mogelijkheden voor ondersteuning van de hulpen gecreërd worden zou het toch moeten lukken met de alfahulpen, of is dat te simpel gedacht????.
Ik wil nogmaals benadrukken dat niet alleen arbeidsjuridische aspecten van belang zijn. De WMO is een partcipatiewet, de huishoudelijke hulp is bedoeld ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, niet alleen om de kranen schoon te maken van mensen die niet meer zelf kunnen. We komen veel huishoudelijke hulpen tegen die schrijnende situaties treffen waar ze geen kant mee op kunnen. Ik hoop dat de gemeente Breda heeft nagedacht hoe zij de hulpen kunnen blijven ondersteunen met een netwerk van zorg en welzijn, want tijdens de afwas kom je een hoop tegen.
Die meneer van de vakbond is misschien wel thuis in het arbeidsrecht, maar duidelijk niet in de Wmo. De wetswijziging Wmo was niet tegen de inzet van alphahulpen, maar tegen het zonder instemming van de cliënt inzetten van een alphahulp. De gedachte was immers dat cliënten niet ongevraagd of onwetend met de werkgeversrol opgezadeld mochten worden.
Als een cliënt instemt met het gebruik van een alphahulp en dus met de werkgeversrol, dan is er niets aan de hand. En als gemeente kun je ook de lasten die kunnen horen bij een werkgeversrol onderbrengen in een systeem waar de cliënt absoluut geen werk van heeft, zoals bv. de alfacheque. Dan is de cliënt werkgever, maar zijn alle administratieve werkzaamheden zoals loonbetalingen, verzekeringen, loondoorbetaling bij ziekte, etc. neergelegd bij een derde partij die dit alles afhandelt.
Een goed systeem voor allen: de cliënt houdt zijn hulp, de zorg blijft betaalbaar en de alfahulp krijgt netto meer te besteden dan deze in loondienst zou hebben.
Ik lees dit verhaal met aandacht maar begrijpen doe ik het niet. Deze oplossing is zo blijkt geen echte oplossing. De vraag is waar een oplossing voor gezocht wordt. Dat is mij niet duidelijk geworden. In Belgie kent men de z.g. strijkhuizen. Deze strijkhuizen zijn er op gericht langdurig werklozen aan een vorm van betaald werk te helpen. ( in Nederland zetten we die stakkers in de kou bij de AH winkel om straatnieuws of zo te verkopen). Het systeem in Belgie is dat de burger cheques kan kopen op het gemeente huis.
De Gemeente geeft subsidie van 30 % op het uurloon van personen die anders in de WW zitten. Voor die 70 % die blijft kan de koper van de cheque een dienst inhuren via het strijkhuis. De cheque kan weer bij het gemeentehuis ingewisseld worden voor het volle bedrag. Hiermee is iedereen geholpen. Minder ww uitkeringen en meer mensen die zich nuttiger voelen dan die arme vrouw bij de AH met haar straatnieuws die ik echt niet wil hebben.
Alleen geloof ik niet dat de cheque in Belgie een waarde van 15 of 16 € vertegenwoordigt. Ik meen begrepen te hebben dat daar het bruto tarief op 12,50 ligt.
Hier zijn we doorgeschoten als we hulpen in de huishouding 12,50 of meer netto gaan betalen. het moet voor iedereen een goede oplossing zijn en in Belgie werkt het goed zo is mij verteld, Hier zie ik iedereen de hakken in het zand zetten en vooral te kijken waarom het niet kan. Dat is jammer.
Waar is het weerwoord dat is gegeven door de BSW of de gemeente Breda? Hoe kijken zij hier tegenaan?
Of waren ze niet bereikbaar voor commentaar?
In dat geval graag vermelden.