Het is al een paar jaar geleden, maar nog steeds heeft Antoinet Wijnakker, sociaal werker bij Sociom in Cuijk, baat bij haar gewonnen titel. ‘Toen ik won, heeft het niet alleen mij, maar de hele organisatie waar ik werk en de burgers voor wie ik werk een boost gegeven. We zijn echt opgetild naar een hoger niveau, voelden de waardering en kregen bevestigd dat ons werk ertoe doet. De titel leidde er ook toe dat ik gemakkelijker kon gaan netwerken en dat ik ook nu nog gevraagd wordt om op landelijk niveau mee te denken over ontwikkelingen in het vak.’
Groter podium dan ooit
Habiba Chrifi-Hammoudi, mantelzorgconsulent en coördinator bij U-Centraal in Utrecht, merkt dit ook. ‘Mensen zeggen tegen me dat ze het jammer voor me vinden dat ik niet heb gewonnen. Maar zo zie ik het helemaal niet. Ik heb gewonnen, voor mezelf. Ik heb erkenning gekregen en een groter podium dan ooit. Nog nooit waren mantelzorgers zo in beeld als nu.’
Positionering van de organisatie
En niet alleen de dames zelf, ook de organisaties waar ze voor werken voelen de gevolgen die de verkiezing met zich meeneemt. Chrifi-Hammoudi: ‘Het is echt goed voor de organisatie waarvoor je werkt. Je bereik wordt groter omdat je naam genoemd wordt in de media, andere organisaties willen sneller met je samenwerken en zowel burgers als professionals weten het Steunpunt Mantelzorg van U-Centraal beter te vinden.’ In Cuijk, waar Wijnakker werkt, is zelfs een bijzondere samenwerking ontstaan dankzij de verkiezing. ‘Wij hebben niet alleen veel aandacht gekregen, maar ook de aandacht gezocht, de titel zoveel mogelijk benut om ons werk “op de kaart” te zetten. Dat helpt bij de profilering van je organisatie. Onze directeur is ook echt gaan pionieren en gaan zoeken naar nieuwe vormen van samenwerken. Dat heeft er onder meer toe geleidt dat we nu in gesprek zijn met de Rabobank. We zijn bezig met een signaleringskaart waarin thema’s als financieel misbruik en eenzaamheid worden uitgelegd. Want ook medewerkers van een bank zien de burger en krijgen met deze thema’s te maken. De kaart helpt hen signalen te herkennen en daardoor kunnen zij de burger informeren over de laagdrempelige voorzieningen van Sociom, die de burger kan helpen. Preventief werken dus door signalering van andere partijen.’
Draagvlak
Maar: om optimaal te kunnen profiteren van de voordelen die de verkiezing te bieden heeft voor de sociaal werker zelf en de organisatie, is wel iets nodig. Wijnakker en Chrifi-Hammoudi: ‘Als we een sociaal werker kiezen die geen draagvlak krijgt van zijn organisatie, wordt het niks.’ Want ieder jaar worden zowel de winnaar van de verkiezing als de twee genomineerden overspoeld met kansen. Ze mogen bijvoorbeeld lezingen komen geven, worden gevraagd voor projectgroepen en krijgen landelijke aandacht. Dat levert veel op, maar kost ook tijd. Het is dus van belang dat de organisatie waar de sociaal werker werkzaam is, dit erkent en er ruimte voor maakt. ‘Ook is het belangrijk de eigen gemeente mee te nemen in het traject, vanaf het moment van nominatie dus, om zo ook het draagvlak voor de verkiezing en het vak vanuit de gemeente te versterken’, aldus Wijnakker.
Belangrijk dat organisatie begeleiding biedt
Wijnakker: ‘Het is echt belangrijk dat je organisatie je begeleidt. Mijn directeur heeft het lef gehad om mij in mijn werk te laten doen wat ik dacht dat nodig was. Binnen de kaders ga je geen mensen helpen, maar houd je soms juist dingen in stand. Door creatief te zijn en vanuit mijn vakmanschap te doen wat nodig was, behield ik mijn professionele ruimte en kwam ik echt verder. Dat leverde me de titel op. En ook toen kreeg ik de ondersteuning die ik nodig had. Ik zou komende winnaars en hun leidinggevenden willen adviseren om een klein clubje te vormen, met bijvoorbeeld een collega, een lid van het MT en de directeur, waarmee jullie samen bedenken wat jullie met de titel willen bereiken en wat daarvoor nodig is. Let er ook op dat je de titel niet naar binnen trekt, maar ermee naar buiten gaat en kijk kritisch naar wat je wel en niet gaat doen. Je kunt op de gekste podia gaan staan, maar dan ga je te veel mee in de hype. Blijf sociaal werker en draag dat uit. Door onszelf te blijven, maken we als sociaal werkers het verschil.’
Meer weten over de verkiezing Sociaal Werker van het Jaar? Ga dan naar de verkiezingspagina >>