De ombudsman concludeert na onderzoek dat de gemeente met die informatie valse hoop wekt. Dat meldde de instantie dinsdag. Hij eist dat de verantwoordelijk wethouder zorgt voor reële informatie over de doelstelling en mogelijkheden van het Instroomhuis.
Onbehoorlijk
‘Terwijl de informatie over het Instroomhuis de indruk geeft dat binnen zes weken zowel de huisvestings- als financiele problematiek van daklozen wordt opgelost, blijkt in de praktijk dat dit niet zo is’, zegt ombudsman Ulco van de Pol. Hij noemt de werkwijze onbehoorlijk. ‘De wethouder heeft destijds geen adequate informatie gegeven en ook organisatorisch was de zaak niet op orde.’
Klacht
De ombudsman deed onderzoek naar aanleiding van een klacht van de Belangenvereniging Amsterdamse Dak- en Thuislozen (BADT) en van een van de eerste daklozen die van de voorziening gebruikmaakten.
Definitief dak
Een woordvoerster van verantwoordelijk wethouder Marijke Vos laat weten dat de gemeente de aanbevelingen onderschrijft en het betreurt dat de voorlichting ‘op sommige punten kennelijk onvoldoende duidelijk’ was. Vorig jaar is de informatievoorziening, na een klacht, al aangepast. ‘We hebben niet de indruk willen wekken dat daklozen bij het Instroomhuis een definitief dak boven hun hoofd krijgen. Helaas is dat wel zo opgevat.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Foto: ANP/Phil Nijhuis