Door Martin Zuithof – Arjan Klein omschrijft zijn instituut als een kennis-
en adviescentrum zonder winstoogmerk. Tegelijk is het
href=”http://www.isf.nl/” target=_blank name=ISF>Instituut voor Sponsoring en
Fondsenwerving een brancheorganisatie die samen met andere organisaties voor
goede doelen, vermogensfondsen en kerken deelneemt aan het Samenwerkingsverband
Brancheorganisatie Filantropie (SBF). Bovendien verzorgt het ISF workshops,
cursussen en complete opleidingen zoals de beroepsopleiding voor
fondsenwerving.
Worstelen
Volgens Klein is het belang van sponsoring en fondsenwerving snel gegroeid,
sinds de overheid in de jaren tachtig op allerlei terreinen begon terug te
treden. ‘Veel instellingen worstelen er nog mee. Sommige zijn er ook helemaal
niet gelukkig mee, het hangt helemaal af van je visie of je ermee bezig wil
houden. ’
Identiteit
Klein wijst erop dat de noodzaak om zelf geld binnen te halen ook veel
voordelen oplevert voor de organisatie. ‘Je ziet dat instellingen zich meer op
hun relaties gaan richten. Ook als fondsenwerving maar een klein deel van het
instellingsbudget uitmaakt, dwingt het je toch om na te denken over
je identiteit, imago en beeldvorming naar de buitenwereld. Organisaties worden
gedwongen voor zichzelf te formuleren welke maatschappelijke taak ze voor zich
zelf zien. Ze moeten ook heel precies precies formuleren wat ze met
het bepaald project willen bereiken.’
Missie
Als voorbeeld noemt de ISF-directeur de missie die een organisatie voor
zichzelf weggelegd kan zien. Zo zijn er ziekenhuizen die fondsenwerving inzetten
voor aanvullende patiëntvoorzieningen of juist voor de aanschaf van dure
medische apparatuur als MRI-scans.
Ondernemende attitude
‘Ook gehandicapteninstellingen zijn steeds meer bezig met het fondsenwerven
en sponsoring, maar bij het welzijnswerk ken ik nog weinig goede voorbeelden.
Instellingen zijn zich wel steeds meer aan het oriënteren. Mogelijk is het voor
welzijn moeilijker zijn producten aan de man te brengen. Je ziet vaak dat het
bij concrete voorzieningen als een jongerencentrum wel gebeurt. Voor
fondsenwerven en sponsoring heeft een directie ook meer een ondernemende
attitude nodig. Het succes is daar sterk van afhankelijk.’
Vrijwilligerswerk
Fondsenwerving kan ook meer profijt opleveren dan uitsluitend financieel,
stelt Klein. Instellingen kunnen veel baat hebben bij de kennis die bij het
bedrijfsleven bestaat en ook kan het leiden tot allerlei vormen van
vrijwilligerswerk.
Tegenprestaties
In zijn workshop wil Klein vooral ingaan op de vertaling van het eigen
product naar de eventuele geldschieter. ‘Denk goed na over wat je het
bedrijfsleven vraagt. Bedenk ook dat een onderneming in de samenwerking niet
altijd per se een commercieel belang zoekt. Niet alle bedrijven zitten op
tegenprestaties te wachten.’
Sympathiek
‘Het gaat er vooral om dat ze het een sympathiek project vinden. Zo hoefde
een ondernemer die investeerde in een voorziening voor verstandelijk
gehandicapten niet per se een reclamezuil bij de ingang. Ze vonden het gewoon
een goed initiatief.’
Meer weten over de visie van Arjan Klein en sponsoring en
fondsenwerving? Kom naar het Zorg + Welzijn congres
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Congres>‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap.
Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector’ , op
7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen.
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html”
target=_self>Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan
liefdadigheid’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”
target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote
geld naar bedrijfsleven’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html”>Stichting
DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21
mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html”
target=_blank name=”Mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,
lever ook een tegenprestatie’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class=”” id=””
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″
target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken
met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’ (Zorg + Welzijn
Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”
target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’ (Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=I0lF3&m=YHoZ&s=kauzQ3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.